29. oktober 2020
Sådan ser det normalt ud, når toget passerer over en jernbaneoverskæring. Arkivfoto: Jesper From
Sådan ser det normalt ud, når toget passerer over en jernbaneoverskæring. Arkivfoto: Jesper From
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Testtog på Lille Syd med bommene oppe

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Testtog på Lille Syd med bommene oppe
Opdateret 20. september 2020 kl. 16:21
Faxe - 20. september 2020 kl. 15:47
Af Nikolaj Rasch Skou

Der har i denne weekend været indsat togbusser på Lille Syd-banen mellem Køge, Haslev og Næstved, fordi Banedanmark tester det nye signalsystem.

Det har samtidig betydet, at et testtog har kørt på strækningen. Og ved bomanlægget ved Tingvej i Haslev er det i et eller flere tilfælde sket uden, at bommene har været nede, oplyser Banedanmarks pressevagt til Sjællandske Medier.

Når den situation opstår, så »tyfonerer« testtoget, altså afgiver et højt lydsignal, inden det langsomt kører henover vejen, hvorfor der ikke har været fare for trafikanterne, understreger Banedanmark.

Testningen af de nye signaler på Lille Syd vil gentage sig i den kommende weekend og endnu en weekend i oktober.

Situationen med toget på vejen uden nedlukkede bomme startede søndag en debattråd på Facebook, hvor Allan Tirsgaard Larsen advarede om, at bomme og signaler ikke virkede:

»En cykellist som kommer fra Tingvej i fuld fart vil lokoføreren ikke have en chance for at undvige. Så ligesom andre steder i trafikken - sørg for skiltning, inden man kommer frem til, hvor der er en ændring i det normale«.

Steen Thomassen kunne berolige ham med, at en »lokomotivfører godt, at han/hun kører imod en overkørsel, som ikke virker. Uanset om det er det nye eller gamle signalsystem, skal toget stoppe før overkørslen og give signal med hornet, så biler og fodgængere stopper. Og toget må kun langsomt kører over. Togets fart er så lavt, at selv en cyklist på Tingvej vil opdage, at der er et tog på vej over. Og lokomotivføreren kan holde øje med vejtrafikken på vej over.«

Hertil svarede Allan Tirsgaard Larsen:

»Jeg synes, at man som minimum skal skilte og advisere, hvis man ved, der er noget galt med et signal. Lidt det samme som ved et vejarbejde.«

Bliver du påvirket af overgangen til vintertid?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk