16. november 2018
I showroomet hos Plus-Plus i Borup vises de mange brikker i forskellige størrelser, farver og temaer.Foto: Mie Neel
gallery icon

Se billedserie

I showroomet hos Plus-Plus i Borup vises de mange brikker i forskellige størrelser, farver og temaer.Foto: Mie Neel
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Succes med eksport af plastbrik

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Succes med eksport af plastbrik
Erhverv - 25. oktober 2018 kl. 04:52
Af Kaj Ove Jensen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Det er gået pænt opad med resultaterne hos Plus-Plus A/S de seneste år. Producenten af plastbrikken med samme navn har løbende fundet nye eksportmarkeder, og indtjeningen stiger støt.

Plastbrikken er et stykke legetøj, som har samme, enkle form, men produceres i forskellige størrelser og farver. Brikkerne kan sættes sammen i et utal af kombinationer og i både to- og tre dimensionelle figurer.

Plus-Plus har hovedkontor og fabrik i Holbæk. Desuden er der et amerikansk datterselskab, hvor Plus-Plus har aktiemajoriteten, men der er også et par andre medejere. Datterselselskabet med kontor og lager ligger i Green­ville, South Carolina.

Efter at den spæde start med de små plasticbrikker begyndte midt i 1990'erne blev Plus-Plus grundlagt som en selvstændig virksomhed i 2009. I december 2011 overtog en del af den nuværende ejerkreds, og i 2012 begyndte virksomheden på den internationale satsning. I dag sælges Plus-Plus i omkring 30 lande verden over.

- USA er et af de største markeder. Vi har 15 ansatte i det amerikanske datterselskab. Medregnet de eksterne sælgere, der repræsenterer mange forskellige produkter, er der 100 i alt. Vi har vores egne salgsfolk, men bruger også salgsselskaber, så vi dækker de forskellige hjørner af USA, fortæller Martin Pihl, der er administrerende direktør og en af medejerne i Plus-Plus A/S.

Fabrik fastholdes i Borup
Produktionen foregår alene på fabrikken i Borup ved Holbæk, hvor der er udvidet kraftigt de seneste tre-fire år, så der hele tiden kan følges med efterspørgslen.

- Der er ikke planer om at ændre på, at det er »Made in Denmark«. Senest har vi i 2016 og 2017 gennemført et stort investeringsprogram, så vi er gearet til de nærmeste år, forklarer Martin Pihl.

For et år siden lejede virksomheden resten af bygningerne på Borupvej 20, hvor den hidtil kun havde haft en del. Der er nu cirka 3000 kvadratmeter og mulighed for at vokse.

På adressen i Borup er der 12 medarbejdere. Fem-seks er i produktionen, hvor sprøjtestøbemaskinerne spytter plasticbrikkerne ud i en lind strøm.

- Personligt har jeg det rigtig godt med, at vi kan holde fast i produktionen i Danmark, selv om vi ikke kun sælger i nærområdet, men også ude i den store verden. Fabrikken er meget automatiseret med blandt andet robotteknologi, men jeg regner også med, at staben vil vokse i de kommende år, siger Martin Pihl.

Siden december 2015 har den kendte arkitekt Bjarke Ingels med en mindre aktiepost været medejer af Plus-Plus, og han medvirker også ved udviklingen af brikkerne.

- Bjarke Ingels er en utrolig kreativ kraft at have med om bord. To gange om året, forår og efterår, lancerer vi nye produkter, fortæller Martin Pihl.

Foruden virksomhedens egne folk og Bjarke Ingels deltager også eksterne kræfter i produktudviklingen.

Gazelle for fjerde år i træk
Resultaterne i Plus-Plus har betydet, at den fjerde gazelle-kåring i træk netop er kommet i hus. Dagbladet Børsen finder frem til gazellerne, som er et udtryk for, at det er en virksomhed i hastig vækst. Kravet er, at omsætningen eller bruttoresultatet skal være mindst fordoblet over de seneste fire år, og der skal i hvert af årene være vækst.

Det seneste regnskab for Plus-Plus blev offentliggjort i september (se faktaboksen). Salget ventes fortsat at vokse, både i Europa og på de oversøiske markeder.

- Kina er et af de nyeste eksportmarkeder. Vi har været der i et par år, og jeg synes bestemt, vi har fået fat, men det er stadigvæk på et tidligt stadie. På de fleste eksportmarkeder skal der i de første et-to år lægges mange ressourcer, og så ser vi resultaterne efter en fem års tid, siger Martin Pihl.

Kig på Sydamerika
På eksportmarkederne indgås der typisk samarbejde med distributører. Et andet eksportmarked, der kom til for et par år siden, er Mellemøsten. Fra Dubai dækker distributøren også lande som Emiraterne, Qutar, Kuwait og Bahrain.

Desuden sælges der i det meste af Europa samt i Canada, USA, Australien og i dele af Asien, blandt andet Hongkong, Japan, Sydkorea og Singapore.

- Vi har også kig på Sydamerika - Brasilien og Chile - men det er på et tidligt stadie. Ellers handler det nu om at få bedre fat på de markeder, hvor vi er i øjeblikket, siger Martin Pihl.

Også Mexico i Nordamerika kan på længere sigt komme med.

  • ErhvervsAvisen Sjælland

    ErhvervsAvisen Sjælland

  • Erhverv Nordsjælland

    Erhverv Nordsjælland

  • Erhverv Vestegnen & Sydkysten

    Erhverv Vestegnen & Sydkysten