11. december 2019
Nedbrud i overenskomstforhandlinger mellem SAS og selskabets piloter i Sverige, Norge og Danmark har ført til en omfattende strejke. 1500 piloter sætter sig således ikke i cockpittet foreløbigt fredag og lørdag. (Genrefoto).
Nedbrud i overenskomstforhandlinger mellem SAS og selskabets piloter i Sverige, Norge og Danmark har ført til en omfattende strejke. 1500 piloter sætter sig således ikke i cockpittet foreløbigt fredag og lørdag. (Genrefoto).
Foto: Johan Nilsson/TT/Ritzau Scanpix
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: OVERBLIK: SAS-piloter slås for mere løn og bedre arbejdstid

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OVERBLIK: SAS-piloter slås for mere løn og bedre arbejdstid

SAS har aflyst flyafgange, fordi piloterne er gået i strejke. Få overblik over, hvad piloternes hovedkrav er.

Erhverv - 26. april 2019 kl. 20:46
Af Ritzau
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Flere end 900 SAS-fly skal forblive på jorden fredag og lørdag.

De stillestående fly skyldes, at det ikke er lykkedes SAS-piloter at nå til enighed med luftfartsselskabet SAS om, hvilke løn- og arbejdsvilkår de skal have.

arrow Læs også: OVERBLIK: SAS-piloter slås for løn og arbejdstid

Det har fået de 1500 piloter i de fire fagforeninger, som har samlet sig i SAS Pilot Group, til at strejke fra fredag.

De skandinaviske piloters hovedkrav under forhandlingerne er:

Bedre overblik over fremtidig arbejdsplan:

* I øjeblikket kender piloternes deres arbejdstider to uger ud i fremtiden, og de ved, at de har fri én weekend om måneden, så de kan arbejde syv weekender i træk.

* Desuden arbejder 40 procent af piloterne på en fastgruppeordning, hvor de kender deres vagtplan måneder frem i tiden. De resterende 60 procent har en variabel vagtplan, hvor de kun ved, hvor mange fridage de har hver måned. Piloterne ønsker, at flere skal have fastgruppeordningen.

Mere i lønposen:

* Piloterne går efter en lønstigning på 13 procent.

* Lønkravet skyldes, at piloterne accepterede en lønnedgang i 2012, da SAS kæmpede med en dårlig økonomi. De mener, at de bør få del af overskuddet, efter at det går bedre økonomisk. SAS har de seneste år leveret et årligt overskud på over en milliard svenske kroner.

At anciennitetsaftaler genindføres:

* Før overenskomstforhandlingerne mellem de to parter gik i gang, opsagde SAS aftaler, der blandt andet regulerede ancienniteten mellem piloterne i forskellige lande.

* Det gør ifølge piloterne deres arbejdsudsigter usikre. Aftalerne har blandt andet en betydning for muligheden for at blive kaptajn, hvilke typer af fly man kan søge, og hvornår man får ferie.

* Ifølge SAS udgør piloternes krav en trussel mod luftfartsselskabets konkurrenceevne.

Kilder: Det norske nyhedsbureau NTB, Ekstra Bladet.

arrow FAKTA: Aflyst fly giver ret til ny rejse eller tilbagebetaling
27. april 2019 kl. 13:29 Opdateret: kl. 13:30
arrow SAS afviser at kompensere flypassagerer for strejke
27. april 2019 kl. 12:24 Opdateret: kl. 12:26
arrow 64.000 passagerer rammes af SAS-aflysninger søndag
27. april 2019 kl. 11:51 Opdateret: kl. 11:52

  • ErhvervSjælland

    ErhvervSjælland

  • Erhverv Nordsjælland

    Erhverv Nordsjælland

  • Erhverv Vestegnen & Sydkysten

    Erhverv Vestegnen & Sydkysten