27. oktober 2020
Her er det meste af de første 15 meter monteret af det midlertidige tårn. Via platformene kan montørerne komme helt ud der, hvor de skal arbejde, og platformene danner samtidig sikkerhed for, at de ikke kan falde ned.
gallery icon

Se billedserie

Her er det meste af de første 15 meter monteret af det midlertidige tårn. Via platformene kan montørerne komme helt ud der, hvor de skal arbejde, og platformene danner samtidig sikkerhed for, at de ikke kan falde ned.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Kunsten at bygge et Skovtårn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kunsten at bygge et Skovtårn
Erhverv - 12. december 2019 kl. 11:41

Af Helle Hansen
Foto: Stål & Design

I første omgang havde de takket nej, men næste gang sagde de ja, selv om projektet virkede som en stor mundfuld.

»De« er indehaverne af Stål & Design i Næstved, og projektet var Camp Adventures Skovtårnet i Gisselfelds skove, som stort set er bygget af firmaet fra Næs­t- ved med 23 ansatte.

To tårne

- Det er vores største projekt til dato, og vi har da opfundet mange dybe tallerkener undervejs, siger Michael Knudsen, som er teknisk chef og ejer firmaet sammen med Bo Bendix Rasmus- sen.

- Der har ikke været noget lignende projekt at læne sig op ad, siger Michael Knudsen.

Løsningen blev først at bygge et midlertidigt tårn med platforme ud, som elementerne til selve Skovtårnet kunne støtte sig op ad under byggeriet, og som montørerne kunne stå på. Det kan lyde vildt nok i sig selv, men samtidig skulle der tages hensyn til de tre træer, som i dag står inde i midten af tårnet. Her blev alle grenene fastgjort, så de var mindst muligt i vejen under byggeriet.

Rolls Royce

Kontrakten blev underskrevet i starten af januar 2018, og tårnet blev afleveret til Camp Adventure i marts 2019.

Der er blevet brugt 650 tons bygningsstål på opgaven, stål som er leveret af en producent i England og herefter svejset sammen på en danskejet virksomhed i Polen. Delene blev fragtet fra Polen til byggepladsen med specialtransport.

- Det er Rolls Royce-udgaven. Tårnet er bygget i cortenstål, der normalt bruges til beklædningsplader, forklarer Michael Knudsen.

Cortenstål er rusttrægt og kræver ikke overfladebehandling. Til gengæld kunne man så heller ikke bruge almindelige skruer og bolte til arbejdet.

- De blev specialdesignet og fremstillet i England, og der var sjældent to af dem, som skulle være ens, siger Michael Knudsen.

Tungen lige i munden

Der var heller ikke noget med lige at finde ud af, at der skulle bruges en bolt mere her og lidt flere stålrør der.

- Vi bestilte det hele på en gang, og leveringstiden var tre-fire måneder, fortæller Michael Knudsen, der har regnet det hele efter en del gange.

- Man skulle have tungen lige i munden. Vi måtte ikke bestille for lidt, men skulle heller ikke bestille mere, end der skulle bruges. Så ville det gå ud over økonomien, siger han.

Tårnet er lavet i tre sektio­ner, som hver var delt i 18 stykker, der blev sat sammen ude i skoven.

Prestigeprojekt

Da de sagde ja til opgaven, havde de ingen idé om, hvor stor en ting Skovtårnet ville blive, og prestigeprojektet er såmænd ikke engang nævnt på Stål & Designs hjemmeside.

Indehaverne er beskedne folk, som ikke sådan går og praler med, hvad de kan.

- Men når vi byder på en opgave og bliver spurgt, om vi kan løfte opgaven, så bliver der ikke spurgt mere, når vi fortæller, at vi har stået for byggeriet af Skovtårnet, siger Michael Knudsen.

Stål & Design er også begyndt at blive ringet op af arkitekter, som lige vil spørge dem til råds, om hvorvidt en idé nu også kan lade sig gøre i det virkelige liv.

Rådgiver gerne

- Vi er gode til at tænke ud af boksen og være en medspiller, der siger til bygherren, at hvis vi gør sådan her i stedet for, så bliver det nemmere for os og billigere i den sidste ende, siger Michael Knudsen.

Stål & Design er selv ganske godt tilfreds med resultatet og stiller gerne op som rådgivere, hvis andre får lignende eller andre spændende idéer.

Stål & Design har også lavet stålarbejder for blandt andre Københavns Zoo, BonBon-Land, Tivoli og til en masse boligbyggerier.

  • ErhvervSjælland

    ErhvervSjælland

  • Erhverv Nordsjælland

    Erhverv Nordsjælland

  • Erhverv Vestegnen & Sydkysten

    Erhverv Vestegnen & Sydkysten




Bliver du påvirket af overgangen til vintertid?