19. juni 2019
Rohde Nielsens projektleder, Jakob Schneider, sørger hele tiden for, at gravemaskinen i baggrunden er i sving.
gallery icon

Se billedserie

Rohde Nielsens projektleder, Jakob Schneider, sørger hele tiden for, at gravemaskinen i baggrunden er i sving.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Gungner R har snart fyraften

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Gungner R har snart fyraften
Erhverv - 07. februar 2019 kl. 06:00
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Tekst og foto: J.C. Borre Larsen

I de seneste 12 måneder har en mindre flåde af blå både været i gang med at uddybe sejlrenden fra 7,4 til 10,4 meter ud for Vordingborg Erhvervshavn. Men nu lakker arbejdet mod enden.

- Jeg forventer, at vi er færdige engang i midten af februar, siger Jakob Schneider fra den københavnske marine-entreprenør Rohde Nielsen.

Direktør for Vordingborg Havn Jan Michaelsen glæder sig. Han kalder udvidelsen af sejlrenden til 60 millioner kroner for en »tvingende nødvendighed«.

- Det er selve fundamentet for den store udvidelse af erhvervshavnen. Nu kan vi snart få store skibe på op til 200 meter ind i havnen, siger Jan Michaelsen.

Det er gravemaskinen Gungner R - alle Rohde Nielsens både har navne efter den nordiske mytologi - som dykker ned i vandet og med sin grab får fat i havbunden. Gungner R har tre hydrauliske ben, som kan gå seks meter ad gangen på havbunden.

Alt det jord, som Gungner R graver op, bliver hældt over i de to pramme, Hugin R og Munin R, som er bygget til at transportere sand, silt og ler.

Hugin R og Munin R sejler i pendulfart frem og tilbage. Når den ene får fyldt jord i lastrummet, er den anden i gang med at tømme længere ude i havnen. Det tager cirka fire sekunder at komme af med 600 kubikmeter jord, når skibet splitter sig.

Det er vigtigt for Jakob Schneider, at samspillet mellem gravemaskinen og prammene spiller optimalt.

- Det drejer sig om produktion, produktion og produktion, siger Jakob Schneider.

- Det dur eksempelvis ikke, hvis mandskabet på Gungner skal vente på en af prammene. Vi kan miste hurtigt 1500-1800 kubikmeter jord på en dag.

Rohde Nielsens har cirka 20 mand i sving døgnet rundt. Af hensyn til naboerne må der kun graves ude i sejlrenden fra klokken 7-18. Arbejdet fortsætter derfor længere inde mod havnen i svajebassinet ud foran et nyt kajanlæg. Her skal vanddybden også være 10,4 meter.

Læs mere i ErhvervsAvisen Sjælland

  • ErhvervSjælland

    ErhvervSjælland

  • Erhverv Nordsjælland

    Erhverv Nordsjælland

  • Erhverv Vestegnen & Sydkysten

    Erhverv Vestegnen & Sydkysten