26. maj 2019
Havnedirektør Thomas Elm Kampmann opfatter Køge Havn som en bred landhandel med stykgods, men fremadrettet vil den også prioritere rullegods højt, dvs. gods i lastbiltrailere.  Foto: Jørgen C. Jørgensen
gallery icon

Se billedserie

Havnedirektør Thomas Elm Kampmann opfatter Køge Havn som en bred landhandel med stykgods, men fremadrettet vil den også prioritere rullegods højt, dvs. gods i lastbiltrailere. Foto: Jørgen C. Jørgensen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Fra søvnig provinshavn til hovedstadens havn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Fra søvnig provinshavn til hovedstadens havn
Erhverv - 28. juni 2018 kl. 09:00
Af Else Damsgaard
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Det er svært at overse, at Køge vokser. Det gælder de mange butikker ved stationen, boligejendommene ved bugten, virksomhederne i transportcenteret og absolut også havnen. Den er ved at blive transformeret.

- Køge Havn udvides for samlet over en milliard kroner, og vi forventer en godsstigning i 2025 på omkring 40 procent, siger Thomas Elm Kampmann, der er direktør i Køge Havn såvel som Skandinavisk Transport Center. Han mener, at udvidelsen tager udgangspunkt i Køges beliggenhed samt hovedstadens forandringsprocesser.

- Københavns Havn bliver i høj grad omdannet til boligområder såvel som plads til krydstogtskibe og containerhåndtering, hvorimod vi er i bulk-segmentet. Vi skal blandt andet servicere 1,5 millioner mennesker med byggematerialer, vejsalt og asfalt samt tage os af hovedstadens skrot, siger Thomas Elm Kampmann, der ser Køge Havn som den vigtigste havn for hovedstadsområdet fremadrettet.

Han peger på, at logistikken er tæt forbundet, og det er naturligt med Køges beliggenhed.

- Køge Havn og Skandinavisk Transport Center er drivere for den hurtigst voksende transport- og logistikklynge i Danmark, siger havnedirektøren og tilføjer:

- Køge er en af landets få tilbageværende havne med jernbanebetjening, så med havn, motorvej og jernbane arbejder vi hårdt på politisk, at der skal etableres en kombiterminal i Køge i forbindelse med den nye jernbane.

Den vil fra dag ét producere 60 fulde godstog på hver 850 meter om dagen, når Femern Bælt åbner.

Læs hele artiklen gratis i ErhvervsAvisen Sjælland på http://www.e-pages.dk/erhvervsjaelland/322/

  • ErhvervSjælland

    ErhvervSjælland

  • Erhverv Nordsjælland

    Erhverv Nordsjælland

  • Erhverv Vestegnen & Sydkysten

    Erhverv Vestegnen & Sydkysten