16. september 2019
Coloplast udvikler og markedsfører produkter og serviceydelser inden for sundhedspleje. Coloplasts primære forretningsområder er stomi, kontinens, urologi samt hud- og sårpleje. (Arkivfoto)
Coloplast udvikler og markedsfører produkter og serviceydelser inden for sundhedspleje. Coloplasts primære forretningsområder er stomi, kontinens, urologi samt hud- og sårpleje. (Arkivfoto)
Foto: Scanpix
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Coloplast har vokseværk efter højere salg i Europa og USA

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Coloplast har vokseværk efter højere salg i Europa og USA

Medicovirksomheden Coloplast har øget sit salg med ni procent over det seneste år.

Opdateret 14. august 2019 kl. 12:29
Erhverv - 14. august 2019 kl. 12:23
Af Ritzau
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Den danske medicovirksomhed Coloplast er vokset gennem året, hvor selskabet har øget sit salg over det meste af verden.

Coloplast sælger produkter inden for sundhedspleje - blandt andet stomiposer og katetre.

Selskabet har solgt for 13,3 milliarder kroner i regnskabsårets første ni måneder. Det dækker perioden oktober 2018 til udgangen af juni i år.

Salget er dermed vokset ni procent over det seneste år. Det viser Coloplasts regnskab, der er offentliggjort onsdag middag.

- Vi leverer et stærkt resultat i Europa på tværs af alle forretningsområder, tocifret vækst i USA og forbedret momentum i vores øvrige markeder som følge af en flot udvikling i Kina, siger administrerende direktør Kristian Villumsen i en kommentar.

Det højere salg har også øget Coloplasts indtjening. Overskuddet er øget med ti procent til 3,08 milliarder kroner.

I regnskabet fortæller Coloplast, det nu har lukket sin fabrik i Thisted. Det blev varslet i slutningen af 2017 og betød et farvel til 167 ansatte.

Lukningen har i årets første ni måneder kostet Coloplast 43 millioner kroner.

På sigt er planen, at selskabet kan spare penge ved at producere i udlandet til færre penge end i Danmark.

Coloplasts primære forretningsområder er inden for stomi, kontinens, urologi og hud- og sårpleje.

Stomi og kontinens er de klart største områder målt på omsætning. I øjeblikket lurer Coloplast på, om det skal skille sig af med sin urologi-forretning.

Selskabet forventer at have taget en endelig beslutning i slutningen af 2019.

For hele regnskabsåret 2018/2019 forventer Coloplast at øge salget med ni procent sammenlignet med året før.

Samtidig regner selskabet med en overskudsgrad - penge tjent per krone i salg - på 30-31 procent.

arrow Læs også: FAKTA: Coloplast tjener penge på stomiposer og katetre

  • ErhvervSjælland

    ErhvervSjælland

  • Erhverv Nordsjælland

    Erhverv Nordsjælland

  • Erhverv Vestegnen & Sydkysten

    Erhverv Vestegnen & Sydkysten