6. juni 2020
Christoffer Buster Reinhardt
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Debat: Besynderlig kritik fra SF's Agersnap

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat: Besynderlig kritik fra SF's Agersnap
Det Grønne Område - 22. maj 2020 kl. 08:00
Af Christoffer Buster Reinhardt (K), medlem af regionsrådet i Region Hovedstaden
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Der er ingen, der bryder sig om at skulle spare på den kollektive trafik. Men det er nødvendigt, når færre benytter sig af den, for det betyder reducerede billetindtægter.

Udfordringen for Region Hovedstaden var konkret 25 millioner kroner. Det er et faktum.

I Det Grønne Område kan jeg læse, at Sigurd Agersnap (SF) er uenig i de fælles løsninger, som et bredt politisk flertal - inklusive hans eget parti - har fundet frem til. SF sidder endda med formandsposten for Trafikudvalget i regionsrådet. Så man skulle da mene, at Sigurd Agersnap har haft alle muligheder i verden for at gøre sin indflydelse gældende. Jeg skal ikke kloge mig på om han har undladt at gøre det, eller om SF bare ikke har lyttet til ham. Til gengæld kan jeg forstå, at det er min skyld, som konservativ forhandler, at Sigurd fra SF er utilfreds med den aftale hans parti er en del af. Det overlever jeg nok.

I sin iver efter at kritisere at, at jeg har kæmpet for (og lykkedes med) at der stadig er busbetjening fra DTU til Nærum og Skodsborg, glemmer Agersnap friskt en række fakta: 40E stod til at lukke helt i 2 ud af de 3 sparescenarier der var lagt op til.

Var disse blevet valgt, så havde der været god grund til kritik. For det havde givet øget trængsel i Ring 4 i myldretiden. Nu har vi valgt at der indsættes ekstra busser i Ring 4 (40E og 400S), når der er mest pres på, derfor bliver besparelsen markant mindre end hvis man havde "høstet" hele besparelsen, som Agersnap får det til at lyde som om vi har gjort. Altså meget bedre, end det kunne være endt.

Som konservativ vil jeg også hellere bruge penge på busser end administration. Derfor er jeg glad for at vi sparer 10 millioner kroner på administrative funktioner, penge som vi i stedet tilfører den kollektive trafik, så der "kun" skulle spares 15 millioner kroner. Så jeg må sige, at jeg finder kritikken ret tyndbenet og nok vidner mere om en automatreaktion.

Er det så lokalpolitik, når jeg kæmper for at bussen også kører mellem DTU og Nærum/Skodsborg? Ja, det vil jeg da gerne stå på mål for det er. Selvfølgelig kæmper man som politiker også for sit lokalområde. Det er da helt normalt.

Jeg synes, at det er vigtigt, at de 70.000 passagerer, der årligt kører på strækningen mellem Skodsborg og DTU, kan komme frem og tilbage.

Jeg synes, det er godt, at vi forbinder kystbanen i Skodsborg med Lyngby-Nærum-lokalbanen.

Jeg synes, det er godt, at de mange studerende på DTU, der bor i Nærum, hvor DTU lige har udbygget med mange studieboliger, også kan komme til og fra DTU. Faktisk tror jeg, det er i Lyngby-Taarbæks interesse, at både lokalbanen og DTU har det godt.

Alle personer over 18 år har nu muligheden for at bestille en test for coronavirus, selv om de ikke har symptomer. Er det noget du vil benytte dig af?