23. maj 2019
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Prioriteres erhverv højere end borgerne?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Prioriteres erhverv højere end borgerne?
Debat Taastrup - 23. januar 2019 kl. 11:19
Af Peter Rydell, Fagerbo 13, 2640 Hedehusene
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Kære Michael Ziegler. I henhold til artikel i Lokalavisen Taastrup d. 8/1 2019, vil DSV i Hedehusene udvide igen igen! Udover de skal udvide deres hovedkontor, vil de nu også bygge et helt nyt logistik center på ikke mindre end 150.000 m2 - når det er færdig bygget, vil det ifølge DSV betyde yderligere 200 lastbiler dagligt til området.

Vi er i forvejen stærkt påvirket af tung trafik i Fløng/Hedehusene, hvilket nu forværres yderligere. Dertil fremgår det af Vejdirektoratets handlingsplan for 2018-2023, at der IKKE er planlagt nogen former for støjreducering omkring Fløng/Hedehusene i perioden.

Synes du ikke snart at I bør se på konsekvenserne af den megen tunge trafik vi allerede har i området, som nu stærk øges, og reducere den for borgerne i området?

En del Vestegnsborgmestre og kræfter på Christiansborg - på tværs af partiskel - er gået sammen for at henlede opmærksomheden på den voldsomme støj vi har langs motorvejene på hele Vestegnen - Høje Taastrup deltager ikke?

Er det ikke på tide at man f.eks tvinger den tunge trafik til og fra DSV at bruge Trekroner afkørslen - og ikke Fløng som allerede Idag er stærkt belastet af tung trafik til/fra DSV kommende fra øst - dertil tung trafik til/fra Beredskabsvej.

Er det ikke også snart på tide, at I ligger et stærkt pres på vejdirektoratet så vi igen kan få vestvendte motorvejsramper i Fløng som før i tiden - hver gang vi skal vest på, tvinges vi ud på Københavnsvej i den stærke tunge trafik, som nu endnu engang forværres? Og måske denne gang, ikke lader sig kyse af dårlige undskyldninger som kort afstand til Trekroner afkørslen - der er dusinvis af afkørsler med kortere afstande mellem ramperne!

Alternativt, anlægge en ny forbindelsesvej langs motorvejen fra rundkørslen Sønderled/Vesterled, direkte til rundkørslen ved Trekroner ramperne? Eksisterende vej igennem Marbjerg er ikke et alternativ - det skal vel ikke belaste landsbyen, at DSV igen udvider/belaster vores område yderligere.

På mig virker det desværre som om I prioriteter erhverv meget højere end borgerne som skal lide under konsekvenserne for det stærkt øgede pres på vores infrastruktur - som nedslides hurtigt og på ingen måde udvides så den kan følge udviklingen af både støj og trafik.

Svar fra Peter Høyer, kommunikationschef i Høje-Taastrup Kommune

Kære Peter Rydell. Det er et klassisk dilemma, du berører i dit læserbrev. Udvikling og vækst overfor hensynet til nærmiljøet og det bestående.

På den ene side er kommunen jo først og fremmest til for de borgere og virksomheder, der allerede bor i kommunen. På den anden side er Høje-Taastrup en kommune i udvikling. Der kommer stadig flere nye borgere og virksomheder til kommunen.

Og det er meget glædeligt og også bydende nødvendigt, hvis vi også i fremtiden skal have en kommune i balance.

Jeg synes, det er positivt, at der bygges, og det er der to primære årsager til. Vi har flere store boligområder med almennyttige boliger. Disse boligområder er kendetegnet ved en høj koncentration af borgere, der ikke er så ressourcestærke som flertallet. Vi har da heldigvis også mange ressourcestærke borgere i kommunen også i de almene boligområder, men vi er udfordret af, at der er flere borgere med brug for hjælp i Høje-Taastrup Kommune end der almindeligvis er i kommunerne generelt. Det er en udfordring, som jeg synes, at vi ikke bare passivt skal iagttage. Vi skal gøre noget, og det er en helt central ambition i mit politiske virke.

Vi skal udvikle kommunen, så der skabes nye attraktive boliger, der kan få ressourcestærke borgere til at flytte til kommunen, så de kan bidrage til at løfte de sociale opgaver. Vi skal samtidigt udvikle kommunen, så der kommer nye virksomheder til. Det giver nye jobmuligheder for kommunens borgere, og det er helt centralt i forhold til at løse sociale problemer, at der er jobmuligheder.

Med udvikling følger mere trafik. Det kan give trængselsproblemer, trafiksikkerhedsproblemer og støjproblemer. Det er jeg meget opmærksom på.

Jeg tror desværre ikke, at vi kan påvirke Vejdirektoratet til at etablere støjløsninger ved Fløng/Hedehusene. Der er i forvejen støjskærme langs motorvejen. Vejdirektoratet vil meget nemt kunne argumentere med, at der andre steder i landet er langt større støjproblemer, som Vejdirektoratet først skal løse.

Dit forslag om at tvinge den tunge trafik af bestemte ruter er ikke et muligt alternativ. Det er nemlig ikke længere lovligt at pålægge virksomhederne tvangsruter.

Fra kommunalside har vi derfor i en årrække både bygget rundkørsler, signalreguleringer, støjvolde, motorvejsramper og cykelstier for at håndtere udfordringerne.

Helt konkret vil DSVs nye logistikcenter blive placeret i Nymølle, der har indkørsel via Hedelandsvej. Den oplagte og helt naturlige tilkørsel vil derfor være via ramperne fra Holbækmotorvejen. De ramper du omtaler som Trekroner afkørslen. Det mindre folkelige navn er afkørsel 9, hvor der er ramper i begge retninger.

Med hensyn til dit ønske om vestvendte ramper ved afkørsel 8 - Fløng afkørslen - så har Vejdirektoratet af hensyn til trafiksikkerheden minimumsafstande mellem rampeanlæggene. Tidligere er der bygget motorveje med kortere afstand mellem ramperne, men det giver flere færdselsuheld, og derfor er de nuværende afstandskrav opstået. Det giver efter min vurdering ikke mening at gå i rette med Vejdirektoratet om deres regler for minimumsafstande mellem rampeanlæg for at få bygget vestvendte ramper ved Vesterled.

Derimod er jeg enig i, at det på et tidspunkt giver mening at etablere en vej fra Vesterled syd om Marbjerg. Markerne mellem Marbjerg og motorvejen har status som reservearealer, hvor der er tænkt fremtidig byudvikling, når de nuværende byudviklingsmuligheder er udtømte. Der er indtænkt en vejforbindelse i kommuneplanen for området, for det er - som du rigtigt påpeger - ikke hensigtsmæssigt at trafikken ledes gennem Marbjerg.