20. maj 2019
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Fra uforsvarlig til uvidende beslutning om Dagskolen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Fra uforsvarlig til uvidende beslutning om Dagskolen
Debat Stevns - 04. maj 2019 kl. 05:43
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Debat
Stevns: Det er tidligere blevet omtalt, at medlemmerne af Børne-, Unge- og Læringsudvalget (BUL) vedtog en skolemodel for Stevns Dagskole, som af forvaltningen blev kaldt uforsvarlig. Det skete under manglende forståelse fra flere af de implicerede parter: pædagoger og lærere på Stevns Dagskole, men i særdeleshed også fra forældre til tidligere og nuværende elever på skolen. Forældre, der har gjort alt i deres magt, for at få medlemmerne i BUL til at forstå, at det er rigtige børn de tager en beslutning for. De er ikke bare et tal i et budget.

For en tid lod det til, at alle parter blev hørt...

Ved et ekstraordinært møde 25. april 2019 havde BUL formuleret yderligere to modeller. De fire oprindelige modeller blev gennemarbejdet med hensyn til budget, og hvilke muligheder (eller mangel på samme), de hver især ville have for eleverne på Stevns Dagskole. Fire gennemarbejdede modeller, der fordrerede et tæt samarbejde mellem forvaltningen og ledelsen på Stevns Dagskole.

De to modeller, der senere er tilføjet, er lavet uden Stevns Dagskoles vidende. Referatet fra mødet indrømmer selv, at modellerne ikke er fyldestgørende, da de mangler enhver indsigt i dagligdagen på skolen.

»Model 5 og model 6 er grundet tidspres for udsendelse af dagsorden, i modsætning til model 1-4, ikke udarbejdet i dialog med Dagskolens ledelse. Der kan derfor være forhold i praksis, som ikke er indarbejdet i model 5 eller 6.«

Alligevel valgte et flertal bestående af Steen S. Hansen (S), Jakob Panton (V) og Steen Nielsen (S) at stemme for model 5. At de to resterende medlemmer af BUL, Janne Halvor Jensen (DF) og Jan Jespersen (EL), fortsat stemmer for model 3, hvilket matcher forvaltningens anbefaling, er prisværdigt.

Steen, Jakob og Steen er altså gået fra »uforsvarligt« i model 1 til »upræcis og uvidende« i model 5.

Man kan spørge sig selv: Ønsker BUL overhovedet, at Stevns Kommune har et specialtilbud?

Det vigtigste er undervisningen og behandlingen af børnene. Som medarbejder skal det også være en glæde at gå på arbejde. At arbejde med børn med særlige behov kan under de rette omstændigheder være enormt givende. Omvendt kan det blive både fysisk og psykisk opslidende.

En forringelse af personalets vilkår, kan få store konsekvenser for den viden, erfaring og praksis, som Stevns Dagskole lige nu drives med.

Cecilie Vang
Lærer på Dagskolen
Stenagervej 19,

Faxe