21. maj 2019
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Dagskolen: Har S læst på sin egen politik?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Dagskolen: Har S læst på sin egen politik?
Debat Stevns - 04. maj 2019 kl. 06:10
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Debat
Stevns: I Socialdemokratiets udspil Altid på børnenes side står der direkte: »Flere lærere og pædagoger på skoler med mange udsatte børn«. Det ringer meget hult, når man nær-studerer det finansieringsforslag som blandt andet de socialdemokratiske medlemmer af Børn-, Unge og Læringsudvalget vil vedtage vedrørende Stevns Dagskole.

Dette forslag vil reelt betyde færre voksne per undervisningsmodul end nu. Man kan pakke beslutningen ind i kancellisprog, og vise i et regneark, at finansieringen er ansvarlig. Men virkeligheden er en helt anden. Hvis den foreslåede model 5 vedtages, vil det medføre, at der ofte vil være kun én voksen tilstede i hver klasse (Eller base, som det kaldes på skolen).

Man er nødt til at forstå, at skolen har børn med særlige behov, som er visiteret til at gå her, da de af forskellige grunde ikke vurderes at kunne rummes i en almindelig folkeskole.

Børnene her er langt mere sårbare end eleverne på normalområdet, og deres følelsesmæssige reaktioner når de bliver utrygge er langt mere omfattende: Usikkerhed om hvad der skal ske, en provokation fra en anden elev, et simpelt krav, støj, ... alle disse ting kan udløse voldsomme følelsesmæssige udbrud, raserianfald, angst osv.

Ofte skal en elev fjernes fra klassen og have en-til-en kontakt med en voksen indtil de er i bedre følelsesmæssig balance igen. Er der ikke kompetente voksne nok, vil denne uro brede sig som ringe i vandet med lynets hast, og man kan ende med en hel klasse af elever der alle reagerer på en gang.

Med andre ord, kaos, og absolut ingen mulighed for indlæring overhovedet.

Personalet på dagskolen er meget fokuseret på elevernes overskud og følelsesmæssige tilstand hele tiden. De skal konstant være et skridt foran, og forudse udfordringer. Det er et meget krævende job, og personalet på dagskolen klarer det fantastisk, i dag. Dagskolens børn er altid under tæt opsyn af en voksen, også i pauserne.

Børnene trives her, og de lærer og udvikler sig, på trods af deres udfordringer. Men de er sårbare, og den mindste ændring til hverdagens struktur og vilkår på skolen kan tippe balancen og kaste en velfungerende skole ud i kaos.

På vegne af
forældregruppen
Bo Boje Olsen

Ageren 19
Hårlev