27. september 2021
Billede
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Debat: Borgerservice for borgernes skyld

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat: Borgerservice for borgernes skyld
Debat Rudersdal - 14. september 2021 kl. 08:41
Af Jacob Netteberg (R) Næstformand i Erhvervsudvalget

Debat Når man læser lokalavisen og deltager i Facebook-debatter, kan man nogle gange få det indtryk, at alt hvad der kommer fra Rådhuset er bureaukratisk og kun påfører borgere yderligere besvær og hovedpine. Men det er faktisk ikke altid tilfældet.

Således bliver der nu taget initiativer for at leve op til en ambition om at være til for borgernes skyld. Og i Rudersdal bliver nu etableret en ny borgerservice, som rent faktisk skulle opleves som, ja - "Borgerservice!"

Vi ved, at udover digitale selvbetjeningsløsninger er telefonisk kontakt til kommunen den foretrukne kanal. Derfor har vi i Erhvervs- og Beskæftigelsesudvalget vedtaget etablering af et nyt kontaktcenter. Baseret på erfaringer fra andre kommuners "best practice" er ønsket, at vi fremover har medarbejdere med relevante guides, artikelbase og vejledninger, der kan svare på generelle forespørgsler og afklare mange flere udfordringer, uden at man behøver at viderestille eller efterlade besked hos fagspecialister, som så skal ringe eller skrive tilbage.

Ambitionen er, at 30-60 procent af alle henvendelser således vil kunne klares med ét enkelt telefonopkald uden behov for at involvere en fagspecialist. Dermed frigives ressourcer fra netop fagspecialisterne til mere kompliceret sagsbehandling. Det er ikke nogen hemmelighed at pt. har især byggesager en ekstraordinær stor sagsbehandlingstid. Og mange af disse sager er da også så komplicerede, at de kræver særlig viden og indsigt i lokale forhold og specifik lovgivning. Ikke desto mindre viser erfaringer fra fx Gentofte kommune som i dag har en fast byggesagsmedarbejder tilknyttet den fysiske skranke i Borgerservice, at dette kan afhjælpe mange spørgsmål meget hurtigt med indsigt i love og paragraffer på det givne område.

I Furesø har man udarbejdet en række guides og vejledninger til de mest almindeligt forekomne problemer, således at borgerservicemedarbejderen allerede i telefonen kan svare med det samme, og dermed sortere en del af henvendelser til fagspecialisterne fra. Til glæde og gavn både for borgere - som får hurtigt svar på konkrete spørgsmål - og til medarbejderne i de respektive forvaltninger der kan koncentrere sig om at bruge deres faglighed og professionalisme til de mere komplicerede sager. Det er blandt andet disse eksempler, der har givet inspiration til den nye organisering.

En anden klassiker er "nyt Pas eller Kørekort." Her er der tanker om, at vi som borgere i fremtiden kan hente disse på biblioteket i stedet for at skulle indfinde os på Rådhuset. Dvs. et centralt placeret sted i kommunen med langt mere fleksible åbningstider.

I det hele taget bliver en række funktioner og ydelser fra kommunens medarbejdere gentænkt "udefra-ind" til gavn for både borgere og administration. Så ja, også på Rudersdal rådhus bliver der tænkt nyt - en gang imellem.

Stemmer du til kommunalvalget i år?