23. maj 2019
Helle Jessen.
Helle Jessen.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Debat: Offentlig vej kontra privat fællesvej

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat: Offentlig vej kontra privat fællesvej
Debat Næstved - 14. januar 2019 kl. 15:49
Af Helle Jessen (S), formand for Teknik- og Miljøudvalget, Havbakken 285, Karrebæksminde
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Den tidligere formand for Teknik- og Miljøudvalget, Søren Revsbæk, har tilsyneladende ikke læst sag nr. 3 på Byrådsmødest d. 8. Jan 2019 - eller for den sags skyld sat sig ind i problematikken, da sagen var fremme i hans egen formandsperiode i 2014.

arrow Læs også: Hadegave: Kommuner overdrager offentlige veje til private - I Fredensborg går de den modsatte vej

Han har åbenbart ikke opdaget, at kortet - der følger sagen - er fra 2013. Af sagsfremstillingen fremgår det, at hvis en vej skal overgå fra at være Offentlig Vej til Privat Fællesvej, så skal vejen være nyistandsat. Besparelser som følge af omklassificeringer er derfor ikke noget kommunen inkasserer i første omgang. En overdragelsesproces tager mindst 4 år.

Jeg kan godt forstå, at SR er bekymret. Han selv bor i et villakvarter, hvor de fleste af vejene er offentlige, og hvor kommunen derfor sørger for f.eks. snerydningen. Så heldig er det ikke alle der er. Der er mange villakvarterer, hvor beboerne selv må betale alle udgifter. (Man kan se vejenes status på kommunens hjemmeside - Kommunen - Digitalekort - Vejstatus).

I det udvalgsarbejde der nu pågår, skal kriterierne fastsættes for hvornår en vej skal have hvilken status. Det betyder, at der såvel kan blive tale om at opgradere fra Privat Fællesvej til Offentlig Vej som det omvendte. I sagen om Sneppevej var begrundelsen for opgraderingen til Offentlig Vej, at almenvældet havde interesser i form at institutioner m.m. på vejen.

Ude på landet har vi offentlige veje, hvor der kun ligger en ejendom for enden af en blind vej. Her kan man diskutere, om det er rimeligt, at en enkelt husstand får ryddet sne på det offentliges regning. Har en offentlig vej karakter af privat vej, så skal vi overveje dens fremtidige status.

Men hvis vi ønsker, at det stadig skal være muligt at færdes i det åbne land, så skal vi omvendt værne om de offentlige veje på landet, som udgør forbindelsesveje.

Giver det mening i forhold til borgernes rekreative muligheder, bør vi bibeholde en vejs status som offentlig - eller måske vælge at opklassificere Private Fællesveje, som er i fare for at blive sløjfet.

arrow Debat: Privatisering af veje
18. januar 2019 kl. 10:21 Opdateret: kl. 10:05