23. september 2021
Alt tyder på, at de meget markante synspunkter vedrørende havnen i Næstved munder ud i et konstruktivt kompromis, mener byrådsmedlem Per Sørensen (S). Foto: Jørgen C. Jørgensen
Alt tyder på, at de meget markante synspunkter vedrørende havnen i Næstved munder ud i et konstruktivt kompromis, mener byrådsmedlem Per Sørensen (S). Foto: Jørgen C. Jørgensen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Debat: Det ender med et havnekompromis

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat: Det ender med et havnekompromis
Debat Næstved - 17. marts 2021 kl. 14:21
Af Per Sørensen (S), byrådsmedlem, Lindebjerggårdsvej 20, Næstved

Politikerne sætter sig nu godt ind i al information om havnen. Alle er lyttende, men med mine mange år som havneformand har jeg et klart bud på, hvad der vil ske.

arrow Læs også: Debat: Havnen bør gøres kommerciel

Nogle politikere ønsker ny, meget stor og dyr havn på Ydernæs eller ved Stenbæksholm. 170 millioner kroner eller mere har været i spil. Andre har talt for en nedlukning af Havn.

Alt tyder på, at de meget markante synspunkter munder ud i et konstruktivt kompromis. Der er erhvervskunder, der i en årrække skal serviceres, men der er også stigende ønske om mere rekreativ udnyttelse af Havn.

Byens centrum skal styrkes, og derfor skal havneområdet rumme liv og aktiviteter, som besøgende og lokale ønsker at være en del af. Sejlerne og Strandjægerne på Ydernæs ligger godt, hvor de er. Det bliver der helt sikkert ikke lavet om på. Beboerne ved Stenbæksholm bliver heller ikke udsat for havneaktivitet.

Der er arealer efter Svingbroen, der for små beløb vil kunne indrettes til Sten og Grus- virksomheden og lignende. Havnens store værdier kan søsættes i kommunale udviklingsprojekter. For eksempel: En tunnel under Kanalvej så roere og kajakfolk kan sejle imellem Gammelå og Kanal. Et kæmpe løft af vandkvalitet i åen vil det også give. Udvidelse af havnepromenade ind på nuværende havn, og en broforbindelse imellem havn og by ind over Havnegade. En investering i duc da'lber (meget kraftige pæle) vil kunne give sejlskibe ved promenade og i havn. De kraftige pæle vil kunne garantere sejlskibenes sikkerhed.

Det er spændende vandnære investeringer, der ikke kan laves af den nuværende selvstyrende havn, men det vil den kommunale havn kunne stå bag. Fantasi og iværksætterånd vil stille og roligt kunne udvikle sig ved vandet og give by og kommune et tiltrængt løft. Nye tider banker på...

arrow Havnens fremtid nærmer sig en afgørelse
24. marts 2021 kl. 04:43 Opdateret: kl. 20:09
arrow Maglemølle under forvandling: Fra papir til padel
22. marts 2021 kl. 11:45 Opdateret: kl. 16:25
arrow Debat: Privatiser Næstved Erhvervshavn
16. marts 2021 kl. 16:16 Opdateret: kl. 10:44
Stemmer du til kommunalvalget i år?