23. september 2018
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Administrativt forbrug

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Administrativt forbrug
Debat Midtsjællands Folkeblad - 20. august 2018 kl. 15:17
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

"Vores økonomi er stadig presset; vi tænker os mere om, når vi brugere pengene". Det var ordene fra Mikael Ralf Larsen, SF, da han kommenterede de færre hjemmehjælpstimer til ældre i kommunen.

Hvis politikerne tænker sig mere om, er det rosværdigt, især hvis de fine ord giver sig udslag i den aktive, konkrete handling.

Et eksempel på udsagnet, hvor det er svært at få øje på, at politikerne tænker sig mere om, når de bruger penge, er 7 administrative medarbejderes deltagelse i Kommunaløkonomisk Forum 2018 afholdt af Kommunernes Landsforening i Ålborg.

Der deltog 6 politikere.
Ny viden til rådighed?

Den ny viden, der måtte være til rådighed ved en sådan seance, kunne vel have været kommunikeret efterfølgende fra blot et par direktører eller chefer videre til brug på rådhusene uden 7 medarbejderes fysiske tilstedeværelse i Ålborg en torsdag/fredag.

Det er jo særdeles veluddannnede medarbejdere med mange kompetencer - og gode lønninger.

Direktionen bestemmer
Kommunaldirektøren har oplyst mig om, at det er direktionen, der egenhændigt bestemmer, hvilke og hvor mange medarbejdere, der deltager i sådanne arrangementer. Mon det i denne sammenhæng kunne tænkes, at det bliver vurderet, hvilken værdi der kan bibringes Lejreborgerne?

Det har været særdeles interessant - ikke at stille spørgsmål til sagen, men derimod at studere svarene, også fordi administrationen løbende har korrigeret dele af disse. Fair nok er fejlene dog blevet undskyldt.

Ingen oversigt over forbrugte timer

På mit spørgsmål om antallet af forbrugte arbejdstimer lyder svaret, at det forefindes der ingen oversigt over. Det er da i sig selv interessant, at man i kommunen ikke gør medarbejdertimer op. Det ville vel kunne give et mere reelt billede af omkostningerne i en given sag.

Set med mine øjne er der desuden afholdt en betydelig udgift til arrangementet.

Pris pr. deltager: 5.375 kr
Ud over gebyret pr. deltager på 5.375 kr. inkl. moms har der været afholdt udgifter til transport, overnatning og forplejning.

Til min store forundring lød svaret fra kommunaldirektøren, at disse udgifter beløb sig til 1057 kr. i gennemsnit for de 7 administrative deltagere. Det fik mig til at sige, at så måtte de have haft telt med.

Svaret er trukket tilbage, men det blæser i vinden, hvor stort beløbet i virkeligheden var. Løbende har der f.eks. været overset en flybillet til 3400 kr. og kørsel i egen bil. Ikke i sig selv afgørende beløb, men det afdækker mangel på overblik.

Desværre er det ikke lykkedes mig at få administrationen til at give mig et korrekt tal i stedet for de nævnte 1057kr.

Jeg har derimod fået tilsendt exell-ark - til selvstudium, må forstås.

Administrationen har heller ikke delt udgifterne op for de administrative medarbejdere og for politikerne.

Tænker de sig om?
Udgiften er 87.568 kr. uden moms for deltagelsen!

Administrationen har oplyst, at der ikke føres særskilt og samlet regnskab for udgifter til arrangementer, seminarer og lignende.

Det betyder, at prisen åbenbart ikke kendes. Det vides således heller ikke, hvad det har kostet, at 5 medarbejdere med kommunaldirektøren i spidsen deltog i Folkemødet på Bornholm. Ingen politikere deltog.

Hvordan i alverden kan vi som borgere være sikre på, at politikerne tænker sig om, når de bruger pengene?

Karen Højte Jensen
Kjærsager 14, 4330 Hvalsø