25. januar 2020
Per Gyrum Skolen.
Per Gyrum Skolen.
Foto: Peter Mailand
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: DEBAT: Ingen åbenhed i forvaltningen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

DEBAT: Ingen åbenhed i forvaltningen
Debat Lokalavisen Uge-Nyt Fredensborg - 12. januar 2020 kl. 06:00
Af Berit Haut, Mariehøj, Nivå
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Retten til aktindsigt er nøje beskrevet i lovgivningen og giver f.eks. borgere ret til adgang til den offentlige forvaltnings dokumenter m.m. Lovgivningen omhandler også journaliseringspligt og notatpligt.

Fredensborg Kommunes ”Vejledning til behandling af sager om aktindsigt”, september 2015, beskriver utvetydigt de basale regler omkring aktindsigt, tidsfrister og journaliseringspligt for medarbejdere i kommunen. Der står endda: ”Når du giver aktindsigt skal du medsende en liste over sagens akter”. Som borger har jeg aldrig oplevet vejledningen efterlevet.

Ved første anmodning om aktindsigt i en byggesag for 1 år siden, modtog jeg blot kvitteringsbrev for modtagelse efter 10 dage. Rykkerskrivelser senere modtog jeg ganske få dokumenter. Jeg opdagede tilfældigvis, at mit boligselskab også havde modtaget aktindsigt i sagen, men med langt over 100 dokumenter udleveret. De 2 aktindsigter i samme sag indeholdt ikke de samme dokumenter.

I samme byggesag har det igennem 1 år været umuligt at modtage en fyldestgørende journalliste, der viser alle sagens akter. Ofte har der manglet fotos/mails o.s.v. hvilket man selv har skullet opdage og rykke for. Alle borgerhenvendelser, inklusive egne, med uddybende kommentarer/dokumentation i sagen, har været undladt journaliseret og eksisterer således kun for sagsbehandler.

Et af bygherre eksternt udarbejdet udkast til trafikanalyse af 22. juli 2019 har været nægtet udleveret med påberåb om internt arbejdsdokument og kun chefjuristens mellemkomst har afstedkommet analysen udleveret nu knap 6 måneder senere.

Økonomiudvalget blev orienteret om byggesagsforløbet den 26. august 2019. Sagsbehandler var ikke selv på sagen i 2018, men var i stand til i orienteringen at referere fra 3 vigtige møder afholdt med Borgmester og Planledelse, hvorfra der ikke eksisterer notat/referat. Af orienteringen fremgår det ikke, at bygherre fik afslag på byggeansøgningen den 17. december 2018.

Der blev afholdt lovpligtig offentlig høring med svarfrist den 12. marts 2019. Der indkom 52 høringssvar. Ved orienteringen til PMK-udvalget om forløbet den 6. maj 2019, havde der indsneget sig et bilag ”Høringsresumeet fra forældre m.fl. fra Per Gyrum Skolen”, som var uden dato eller angivelse af ophav. Det er således ikke oplyst, at resumeet er forfattet af Per Gyrum Skolen selv og på baggrund af ”svar” skrevet 5-6 uger efter høringsfristens udløb.

I forhold til de tidligere nævnte borgerhenvendelser, som ikke journaliseres på sagen, er der tale om ulige sagsbehandling ud fra kommunens subjektive vurdering.

Min forventning om retssikkerhed – lighed for loven – er i dén grad sat ud af spil!