22. september 2020
Debat1
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: DEBAT: Kære borgmester John Schmidt Andersen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

DEBAT: Kære borgmester John Schmidt Andersen
Debat Lokalavisen Frederikssund - 14. september 2020 kl. 07:47
Af Janne Gensch Degn, Sønderbyvej 16B, Sønderby, 4050 Skibby
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Hvad skal borgerne gøre for at få din opmærksomhed i forbindelse med klagesager, som vedrører mangelfuld og langsommelig sagsbehandling?

Byrådet er forpligtet til at offentliggøre sagsbehandlingstider på kommunens hjemmeside jf. retssikkerhedslovens § 3 a, hvilket byrådet også efterlever.

Men hvordan skal borgerne forholde sig, når byrådets fastsatte sagsbehandlingstiderne ikke bliver overholdt – og borgerne derudover ikke får besked om, hvornår de kan forvente, at der vil foreligge en afgørelse i sagen med henvisning til retssikkerhedslovens § 3, stk. 2?

Som den øverste ansvarlige daglige leder af administrationen, er du den første klageinstans, hvis sagsbehandlingsfristerne ikke overholdes. Jeg har naturligvis forståelse for, at du ønsker at konferere problematikken med forvaltningen.

Men når der tydeligvis ikke sker fremdrift i en sag, som i følge byrådets fastsatte frist burde have været færdigbehandlet på 3 måneder – og der stadigvæk ikke foreligger en afgørelse efter 23 måneder, forstår jeg ikke, at du ikke tager affære med henblik på at sikre, at sagen færdigbehandles så hurtigt som overhovedet muligt.

Den utrolig langsommelige sagsbehandlingspraksis handler som oftest ikke om, at forvaltningen mangler dokumentation for at kunne færdigbehandle sagen.

Kommunens borgere har naturligvis mulighed for at klage til Ankestyrelsens Tilsyn og Ombudsmanden over Frederikssund Kommunes mangelfulde praksis på området, herunder den manglende overholdelse af byrådets fastsatte sagsbehandlingstider.

Men burde kommunens borgere ikke kunne forvente, at sagsbehandlingstiderne bliver overholdt – og såfremt dette ikke er muligt, at borgerne får besked på, hvornår de i så fald kan forvente, at der vil foreligge en afgørelse?

Mener du, at det er i orden, at Frederikssund Kommunen kompromitterer borgernes retssikkerhed i forbindelse med byrådets fastsatte sagsbehandlingstider?

Hvordan får vi dig i tale, således at du tager borgernes klager alvorligt?
Du er forhåbentlig enig med mig i, at loven skal overholdes.

Svar fra borgmester John Schmidt Andersen

 
I Frederikssund Kommune bestræber vi os altid på at overholde de fastsatte frister for sagsbehandlingstiden.

Jeg er også bekendt med, at det ikke altid lykkes, og jeg vil naturligvis beklage overfor de borgere, der måtte opleve dette.

Sagsbehandlingstiderne afhænger af, at vores sagsbehandlere modtager alle relevante oplysninger i en sag, så den er fuldt oplyst.

Sagsbehandlingstiden kan f.eks. trække ud, hvis der er tale om meget komplekse sager.

 
Det konkrete eksempel i dit læserbrev kan jeg ikke kommentere direkte på, da jeg naturligvis ikke kan sagsbehandle i pressen. Men jeg kan ikke genkende et billede af, at vi generelt ikke overholder sagsbehandlingsfristerne i Frederikssund Kommune.
 
Som borger er der – som du selv nævner – mulighed for at klage over sagsbehandlingstid, afgørelser eller andet hos enten Ankestyrelsen eller Ombudsmanden.

Frederikssund Kommune har endvidere en borgerrådgiver ansat, som kan hjælpe borgere, der har brug for råd eller vejledning eller som ikke er tilfredse med den måde, deres sag er blevet håndteret på.

Det kan man finde mere information om på Frederikssund Kommunes hjemmeside.
 

Har debatten om sexisme taget overhånd?