19. oktober 2021
Der er styr på trafikken i forbindelse med FORMAT projektet, forsikrer projekt manager hos Athena Partners, Kristin Arendt. Foto: Michael Wulff
Der er styr på trafikken i forbindelse med FORMAT projektet, forsikrer projekt manager hos Athena Partners, Kristin Arendt. Foto: Michael Wulff
Foto: Michael Wulff
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: DEBAT: Der er styr på trafikken ved bymidte

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

DEBAT: Der er styr på trafikken ved bymidte

Af Kristin Arendt, project manager, Athena Partners:

Debat Hørsholm - 12. oktober 2021 kl. 21:00

I Ugebladet den 5. oktober dødsdømmer Ole Engholm FORMAT projektet, idet han er bekymret for trafikken. Derfor er her et svar til Ole og andre, der gerne skulle give en bedre forståelse af, at der er styr på trafikken, også i forhold til Christianshusvej.

arrow Læs også: I cyklernes by vælger de bilen

COWI har været rådgiver på trafikanalyserne udarbejdet i forbindelse med FORMT. Analyser som er godkendt og udarbejdet i samarbejdet med trafikafdelingen i Fredensborg Kommune.

Der etableres lysregulering ud til Usserød Kongevej. Analysen viser, at trafikken, som skal afvikles fra Christianshusvej, kan afvikles fint, hvis der etableres en lysregulering ud til Usserød Kongevej. Etableringen af lyskrydset er en forudsætning for, at man overhovedet kan og vil godkende en lokalplan for området.

Rent praktiske betales trafikreguleringen af bygherrer og etableres af Fredensborg Kommune.

Udover etablering af lysregulering, kapacitetsjusteres lyskrydset ved Egedalsvænge og Usserød Kongevej. Kapacitetsjusteringen indebærer etablering af vejbaner, tilføjelse af flere lys mv. Denne justering betales ligeledes af bygherre.

Diskussion om rundkørsel vs. Lysregulering: De senere måneder har der været dialog om, hvorvidt det i stedet var hensigtsmæssigt at etablere en rundkørsel i stedet for en lysregulering.

Det er COWIs vurdering, at det er bedst med en lysregulering, idet det kan justeres/programmeres, så det tilgodeser den øgede trafik fra FORMAT, når der er spidsbelastning, f.eks. når eleverne skal hentes fra NGG om eftermiddagen.

En belastning, som man allerede i dag kan opleve, hvis man kommer forbi ved 14-tiden. I dag er der ikke lysregulering, og derfor er der en stor ophobning af biler.

Bygherre er altid klar til dialog om, hvordan trafikafviklingen fungerer i praksis og hvilket grundlag den er udarbejdet på. Det er også muligt at få tilsendt de analyser, der ligger, som viser, at der har været foretaget trafiktælling mv., så analysen baserer sig på den faktuelle trafik tillagt den øgede trafik som måtte komme ved et fuldt udbygget FORMAT.

Vi håber derfor, at Ole tager kontakt til os for at høre mere om trafikken. Projektchef Joacim Bruus-Jensen kan kontaktes på jbj@athenapartners.dk og tlf. 52 60 06 00.

arrow Nyt forsøg: Derfor er der pludselig løbehjul på station
05. oktober 2021 kl. 16:25 Opdateret: kl. 13:18
arrow DEBAT: Gør noget for trafiksikkerheden ved skolerne
17. august 2021 kl. 09:19 Opdateret: kl. 09:40
Rejser du til udlandet i år?