22. august 2019
Beboerne i Rolighedsparken frygter for deres parkeringspladser.
Beboerne i Rolighedsparken frygter for deres parkeringspladser.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Om parkering og boliger på Sandvik-grunden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Om parkering og boliger på Sandvik-grunden
Debat Helsingør - 05. februar 2019 kl. 15:14
Af Bent Jeppesen, Rolighedsparken, Espergærde
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Debat:
Det er nu blevet sidste frist for at aflevere bemærkninger og indsigelser til lokalplanen i fabriksområdet i Espergærde, hvor der nu skal bygges en masse boliger. Ingen tvivl om, at det vil give pres på skoler, børnehaver og på langt sigt plejehjem, foruden trafik og parkeringspladser. Vi bor i Rolighedsparken, og har gennem 12 år ventet på, at Sandvik-ruinen skulle fjernes og erstattes med boliger. Vi havde håbet på rækkehuse, som dem vi bor i. De bliver meget hurtigt handlet, når der kommer nogen til salg, og vi føler selv, at vi bor i Espergærdes smukkeste kvarter.

arrow Læs også: Uventet udvikling i sag om ny bydel med 825 nye boliger

Men sådan skulle det ikke være, og der er nogle ting, som vi kan være bange for. Især er vi bange for, at vores parkeringsplads vil blive blokeret, for der er ikke planlagt parkering til det meste af den bebyggelse, som ligger på kommunes grund vest for stamvejen ned til Rolighedsparken. Vi kan heller ikke se, at der er planlagt legepladsfaciliteter i det nye boligområde, og det kunne også godt komme til at belaste vores legeplads. .

Der vil også være brug for korttidsparkeringspladser i hele området til lastbiler og store varetransportbiler, som skal betjene boligerne i hele området. Vi er i dag ofte ude for, at store lastbiler med fragt til Rolighedsparkens beboere kommer ned i området, og delvis spærrer de smalle veje. Enkelte gange har de måtte opgive at komme frem til adressen, og de er vent tilbage dagen efter med en mindre lastbil. Faste gæste som skraldebilen spærrer også for trafikken, og med flere af den slags biler bliver det også et problem på den smalle stamvej.

Højvangen mod vest bør munde ud i en rundkørsel, hvor de store lastbiler, som også fremover vil betjene de virksomheder, der ligger på Højvangen, kan vende uden problemer. Vi ser dagligt store lastvognstog, der har store problemer med at vende, og må tage rabatterne og fortovet til hjælp. Disse vendinger giver også utryghed for de svage trafikanter. I den forbindelse bør der også anlægges parkeringspladser til de mange gæster, som kommer for at nyde Rolighedsmoserne.

Højden på nybyggeriet har været drøftet meget i lokalplansdebatterne.

I både kommuneplantillæget og i lokalplanen er der sat en begrænsning på 5 etager i området. Man kunne godt have justeret lidt ved punkthusenes højde, så de 6 huse på Coloplast-grunden bag Fakta blev til 2 huse på 6 etager, 2 huse på 5 etager og to huse på 4 etager, som byggefirmaet oprindelig havde foreslået. Det giver en større variation, lethed og bliver ikke så bombastisk. På den øverste etage på de to 6-etages-bygninger kunne der indrettes penthouse boliger med store terrasser. Det samme kunne man også overveje på Triumf-grunden. Det ville gøre byggeriet mere spændende, og etagearealet vil være det samme.

Endelig vil trafikken til og fra området give en stor belastning på Hovvej, Hornbækvej og Mørdrupvej. Ved Hornbækvej vil man løse afviklingen med en rundkørsel, og ved Mørdrupvej skal der opsættes et lyskryds. Her kan der opstå store problemer, når bommen ved Nordbanen går ned 6 gange i timen, 6 x 1½ minut giver 9 minutter i timen, svarende til 15% af tiden. Køerne vil blive lange, og vil ofte i myldretiden ikke være afviklet, inden det næste tog kommer. Der er ofte kun 8 minutter mellem togene på Mørdrup Trinbræt.

Derfor
Få nu Mørdrupvej forlagt til den linieføring som var i de planer, Tikøb kommune afleverede til den nye Helsingør Kommune i 1970 med viadukt under »Lille Nord«. Det vil åbne for trafikken i området, fremfor den snirklede måde, som det sker på i dag.

Bortset fra ovenstående synes jeg, at byggeriet ser spændende ud .Vi glæder os til at Sandvik-ruinen bliver til boliger, og håber at nedrivningen kan komme i gang i dette forår

arrow Henvendelse fra tennisklub stoppede salg af kommunal grund
03. april 2019 kl. 09:41 Opdateret: kl. 09:41
arrow Hvad er fem etager og 18 meter ?
29. marts 2019 kl. 07:15 Opdateret: kl. 15:15
arrow Borgermøde under al kritik
22. januar 2019 kl. 15:39 Opdateret: kl. 14:21