21. juli 2019
Helsingør Station.
Helsingør Station.
Foto: Andreas Norrie
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Hvis Kystbanen havde været en motorvej...

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hvis Kystbanen havde været en motorvej...
Debat Helsingør - 18. februar 2019 kl. 15:32
Af Jørgen Bodilsen, Karin Claudia Steinberg, medlemmer af Enhedslisten
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Debat
Samtlige kystbanens problemer kan nok i virkeligheden reduceres til manglende investeringer og opdateringer gennem tiderne.

arrow Læs også: Kystbanen skal forbedres, ikke forringes

Nu står man med flere problemer: Skinne systemet kan ikke klare den trafik, der er, forsinkelser og aflyste tog. Løsningen bliver måske, at Kystbanen kun skal køre til Østerport, hvilket vil være en væsentlig forringelse, da det vil medføre indtil flere skift for de fleste, der benytter Kystbanen.

Det er for de fleste brugere af Kystbanen ret uforståeligt og irriterende at høre om signaler, der ikke virker, om køreplaner, der ikke holder. Vi har i Danmark haft togdrift gennem mange, mange år, så det kan undre, at vi i 2019 stadig har problemer.

Det er ikke rimeligt med al den debat, der er om kollektiv trafik,at der laves forringelser på kystbanen. På den lange bane må der gennemføres de investeringer i skinne systemmet, der skal til. Måske et ekstra tunnel fra hovedbanen til Østerport og udvidelse af skinne systemet. Den bedste løsning for Kystbanen var nok kvarters drift, hvor hvert andet tog forsatte til Kastrup og videre til Sverige, og ellers som regional tog mod Roskilde.

Det er ikke bare Kystbanen, der er forsømt med manglende investeringer og opdateringer; det er lokalbanerne også. Hvor bliver den lille sporændring på Helsingør station af ,så toget fra Hornbæk ikke skal krydse Kystbanen, men kan forsætte til Hillerød. Der snakkes om ombygning af Hillerød station, så lokaltogene kan forsætte mod Frederiksværk og dermed til det nye sygehus i Hillerød, men bliver det til mere end snak mon?

På et tidspunkt skal togene på lokalbanerne jo udskiftes. Var det ikke en ide allerede nu at overveje, om den ikke kunne laves om til en letbane med batteri drift. Få opdateret skinne systemmet, få lukket de ubevogtede med overgange så hastigheden kan sættes op. 30 minutter fra Hornbæk til det nye sygehus kunne være en målsætning.

Skal den kollektive trafik forbedres, skal der et andet politisk flertal til, der forstår, at der skal investeres, og pengene ikke skal bruges på motorvejs projekter, der bare øger biltrafikken.