26. januar 2021
Nordre Strandvej efter en kraftig storm.
Nordre Strandvej efter en kraftig storm.
Foto: Andreas Norrie
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: DEBAT: Ansvarsbyrden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

DEBAT: Ansvarsbyrden
Debat Helsingør - 17. november 2020 kl. 20:27
Af Jimmy Jørgensen, Listehansen

I alt fald de sidste hundrede år har Helsingør kommunens bygningsmyndighed givet tilladelse til, at man har kunne bebygge ned til strandlinjen.

arrow Læs også: DEBAT: Grundejere får værdistigning ved kystsikring

Klimaet har ændret sig med kraftige storme og dermed udsætning og erodering af kystområderne.

Det har også påvirket disse området om den forholdsvise lange kyststrækning i Helsingør kommunen og bygningerne langs denne strækning.

Diskussionen om ansvarsfordelingen af den økonomiske byrde, som kystbevaringen aktuel giver, er meget følsom alt afhængig, hvor interessen ligger, privat eller politisk.

Men hvis sagen ses i det historiske perspektiv, har kommunen givet tilladelse til bebyggelse langs kysten og ud til første række af kystlinjen.

Derved har kommunen også et ansvar for bygningernes beliggenhed.

Sagen er derfor i højeste grad juridisk, og hvem man kan pådrage ansvaret.

Ejendomsejerne kan have et eventuelt ansvar i forholdet til panthavere i ejendom, som ikke kan påhæftet andre.

Hermed er der et dilemma med det kommunale og ejeren om bygningen ligger på 'klippegrund til evig tid eller er en synkende skude'.

Politisk er det derfor abstrakt og spørgsmål om, hvad der er sort og hvidt, og det kan der erfaringsvis ikke fælles stålfast dom over.

arrow DEBAT: Er Strandvejen ikke en del af fællesskabet?
13. november 2020 kl. 09:46 Opdateret: kl. 09:46
arrow DEBAT: Strandvejen betaler både i dag og fremover
12. november 2020 kl. 09:53 Opdateret: kl. 09:53
arrow DEBAT: Strandvejen skal også betale
11. november 2020 kl. 14:32 Opdateret: kl. 14:43
Aftalepartier holder fast i, at biler skal kunne konfiskeres ved farlig kørsel - uanset om føreren ejer bilen. Er det en god idé?