30. november 2020
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Trafik: Stands bagstræbsromantikken

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Trafik: Stands bagstræbsromantikken
Debat Halsnæs - 24. oktober 2020 kl. 07:11
Af Mogens Nørgaard Olesen, Frederiksværk

I Halsnæs Avis og på avisens net-site har der været et par indlæg, som må give anledning til dyb bekymring. Begge indlæg går imod udbygningen og færdiggørelsen af Hillerødmotorvejen og Frederikssundmotorvejen, og de bygger på en rystende bagstræbsromantik, som man ikke skulle tro stadig fandtes.

Det er en trafikfaglig kendsgerning, at sikkerhed og fremkommelighed stiger med brede sikre veje, så ophobning undgås, køretid minimeres og afstande mellem to givne punkter også minimeres. Dette burde ikke være nogen overraskelse, men det er det åbenbart for nogle. Siden tiden omkring år 1700 har man forsket målrettet i disse infrastrukturelle problemer, og moderne netværksanalyse bygger på de to matematiske discipliner, variationsregning og algebraisk topologi. Det er resultaterne fra disse teorier, der danner basis for vores velfærdsstat, velstand og rigdom. Der var engang nogle, som tænkte fremsynet. Det er værd at huske på.

Vi er nu nået til at skulle gennemføre en markant grøn omstilling. Den bliver meget dyr, hvis den skal lykkes. Det kræver økonomisk vækst og minimering af miljøproblemer samt hurtig og smidig afvikling af al transport. Derfor bliver nye motorveje af central betydning for at løse disse problemer. Man kan forsøge at begrænse noget af transportbehovet ved at lade folk arbejde hjemme, og den vej skal vi satse meget på, men ikke alt kan klares fra skærmen hjemme i stuen. Derfor må vejene udbygges, og da bilerne ret hurtigt bliver elektriske, er forureningsproblemet elimineret.

Den kollektive trafik kan vi godt udbygge, men den er kun konkurrencedygtig på ganske få strækninger. Hvis den skal gøres konkurrencedygtig på hovedstrækningerne, skal den udelukkende være elektrisk, og alle banerne skal være dobbeltsporede. Og så må vi ikke glemme, at det er en sejlivet myte, at vi fra Nordsjælland nødvendigvis skal ind til København. Arbejdspladserne ligger i høj grad på Vestegnen, og den gamle fingerplan, som præger det kollektive trafiksystem, tager ikke hensyn til dette faktum.

Gennem mange år var der i Odsherred en indædt modstand mod udbygningen af rute 21 til motortrafikvej. Men efter 50 års kamp blev denne vej endelig indviet i 2013. Alle kan i dag se, at det var rigtigt at bygge denne vej. Så det gælder om, at få Hillerødmotorvejen og Frederikssundmotorvejen færdigbygget hurtigst muligt, både for miljøets, klimaets og sikkerhedens skyld.

Bagstræbsromantikken er farlig. Den fører kun til økonomisk tilbagegang uden mulighed for at gennemføre en grøn omstilling. Man kan undre sig over, at nogle dybest set ønsker stigende ulighed og fattigdom og vil erstatte lastbiler og busser med hestevogne og taxaer med bærestole, men det er konsekvensen af bagstræbsromantikken. Vi lever altså i det 21. århundrede, og vi skal skue fremad.

Køber du de fleste julegaver i forbindelse med Black Friday?