13. december 2018
Leif Nielsen.   Foto: Niels Idskov
Leif Nielsen. Foto: Niels Idskov
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Lundbye som fotokopi

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Lundbye som fotokopi
Debat Halsnæs - 18. september 2018 kl. 13:32
Af Leif Nielsen, Arresødalvej 4, Frederiksværk
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Overdrivelse fremmer forståelsen, som man siger.

Industrimuseet fejrer Lundbyes 200 års dag med en særudstilling i Palæet, der fokuserer på malerens tilknytning til lokalområdet.

Åbning foregik som det sømmer sig med taler af først museumsleder Frank Allan, efterfulgt af kulturudvalgsformanden Helle Lunderød. De to koordinerede taler blev leveret med både indsigt, humor og vid. Det kan de - de to, holde taler og det skal de begge have megen ros for. Her stopper så de rosende ord om den udstilling. Hvor der er en pinlig mangel på original værk.

Det er foto gengivelser i små formater. Er det hvad et offentlig støttet og statsanerkendt kulturhistorisk museum formår at præsentere for skatteborgerne. Tilmed er åbningstiden minimeret så ingen almindelige arbejdende mennesker kan nå at se den. Tirsdag-fredag kl. 10-14. Uanset hvilken udstilling der bliver arrangeret. Jeg besøgte udstillingen igen for at være sikker på, at det jeg så var rigtigt og det var det - desværre. Jeg ankom til industrimuseet 11,15 og måtte op på første sal, hvor den venlige medarbejder kom og låste døren op og tændte lyset. Det skulle da være i orden kl. 10, når museet åbnede. Der er ikke et skilt eller en plakat der oplyser at der er en udstilling med bemeldte kunstner. Er det hvad ildsjælen, som museumslederen betegner sig selv som, kan præstere? Ja så syntes jeg, med alt respekt, at det her kun er en ganske svag ulmende glød.

En separatudstilling med Danmarks mest kendte guldaldermaler J.T. Lundbye var en oplagt rigtig god mulighed for at brande Frederiksværk kunstnerisk og kulturelt. Det fes så ud i sandet med en gang små foto. Den form havde været i orden hvis det var biblioteket der havde arrangeret det, men et museum med professionelle medarbejdere. Her er rigelig plads til forbedring!

Helle Lunderød henviste i sin tale til udstillingen i Kalundborgs kunstforenings regi, med samme kunstner. Den kunstforening, er som her i byen drevet af ildsjæle. Altså personer der arbejder ulønnet for en sag, bare for at understrege hvad det handler om. På udstilling i Kalundborg var der 71 originale udstillingseffekter. Åbningstiden var fra torsdag til søndag, alle dage fra kl. 13 -16. Altså her var en mulighed for at se udstillingen i weekenden. Den blev sågar også omtalt i den landsdækkende "KUNSTAVIS". Udstillingen var tilmed støttet økonomisk, af nogen af landes store fonde. Det kan en forening altså præstere, skrive fonds ansøgninger, samt presseindlæg til et landsdækkende kunstmagasin og tilmed have weekendåben.

Et museum har flere formål i det område det er placeret. Det skal naturligvis først og fremmes formidle, hvad det er sat i verden for, det siger sig selv. Dernæst skal det også virke som turistmål. Kunst og kultur er med til at generere branding, økonomi og identitet i det område det er placeret. Hvilket ikke er atomfysik, men logik for begyndere. Udstillingen i Palæet trækker næppe en eneste endagsturist til byen. Det er ærgerligt for byen, handlende og byens spisestederne, at den sammenhængskraft tabes.

Der er behov for nytænkning i museums- og kulturlivet, især i sparetider som nu. Kulturpenge kan med fordeles fordeles anderledes, så de gavnede byen bedre. Men hvem rådfører de ansvarlige politikerne sig med?

Vel vidende at synspunktet her næppe bliver populært modtaget af de ansvarlige. Først naturligvis en del surhed, men på sigt og i det skjulte giver det forhåbentlig grund til selvransagelse. Svares der på læserindlægget her bliver det nok et pikeret skriv, der handler om økonomi, resurser, nominering, museums strategi, sikkerhed m. m. Fadæsen er dog at skue til 1. november.

Og hvad får så mig til tasterne i denne situation? I alt beskedenhed kunne det jo være jeg vidste noget om promovering, som kunstner, galleriejer gennem mange år og nu som indehaver af European Art Museum.