16. juni 2021
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Debat: Stor stigning blandt børn med autismespektrum-forstyrrelse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat: Stor stigning blandt børn med autismespektrum-forstyrrelse
Debat Halsnæs - 16. maj 2021 kl. 08:56
Af Nanna Høyrup Andersen, kandidat til KV21 Alternativet, Kirkebakken 36 B, Hundested

For nyligt var der byrådsmøde i Halsnæs Kommune, hvor det kom frem, at der er sket i en stigning på 60% i forhold til børn med autismespektrumforstyrrelser. Det vakte en del undren og bekymring i mig. For hvad er den stigning et udtryk for, og hvad kan være årsag til stigningen? Som pædagog tænkte jeg straks i de vilkår som er i dagtilbud, som presser børnenes udvikling på grund af rammer der ikke rummer.

Jeg spurgte efterfølgende i flere fora på Facebook, om hvad der kunne ligge bag, og hvilke udfordringer der hører til. Der kom en del svar, for debatten berører mange aspekter, og vi bliver derfor nødt til at forstå helheden, så vi kan sætte ind der, hvor børn med autisme, og deres familier, er sikret trivsel og høj livskvalitet.

Et perspektiv er, at autisme i ca. 80 af tilfældene er genetisk betinget, og hermed nedarvet fra forældre og ofte i en sværere grad end forældrene. Biologien er altså ikke til at komme udenom.

Som jeg var inde på, opleves rammerne i dagtilbud og skole, også at spille ind. Det er svært at være den man er, og barnet og den unge presses derfor ofte i en sådan grad på deres personlighed, at det kan føre til belastningsreaktioner. Det gør det sværere at være med sin autisme og skaber nye udfordringer såsom angst og stress. Det får så igen konsekvenser for barnets fremtid både ift uddannelse, deres sociale liv og trivsel generelt.

Behovet for kvalificeret pædagogisk personale nævnes også som en absolut nødvendighed og udfordring, hvilket også blev nævnt på byrådsmødet som et fokusområde man allerede havde politisk.

Et andet forhold er den manglende hjælp til familien med et barn med autisme eller tegn på det. Det forvolder familie og barn store konsekvenser ikke at få den nødvendige støtte. Det påvirker deres indbyrdes trivsel, forældrenes jobs og søskendes liv, herunder deres trivsel i skole og sociale liv.

Og så er der betydningen af samfundsudviklingen, hvor leder af forsknings- og udviklingsafdelingen på Center for autisme Jens Christiansen i et indlæg på Kommunerne.dk fra 2019 udtaler, at man »roligt kan sige, at samfundet i dag stiller langt højere krav til for eksempel omstillingsparathed og sociale kompetencer fra helt ned i førskole- og skolealderen over ungdom og voksenliv og ikke mindst på arbejdsmarkedet, end det har gjort tidligere. Det betyder, at mennesker generelt ofte har det vanskeligt i deres hverdag«.

Han siger videre, at samfundsudviklingen rammer mennesker med autisme særligt hårdt, da deres kernesymptomer netop består af vanskeligheder med omstillingsparathed og krav om sociale kompetencer.

Så, hvad kan der gøres herfra? Der oprettes allerede flere tilbud, hvilket er godt. Derudover kan det at sikre de basale rammer, såsom nok kvalificeret personale helt ned i dagtilbuddene og op gennem skole og fritid, være medvirkende til, at man som barn og ung kan være som man er, i trygge og rummelige rammer. Dertil er der på landsplan fokus på hvordan handicapområdet fungerer, senest med borgerforslaget fra Én Million Stemmer, som foreslår at området flyttes fra kommunerne over i regionerne. For der ér et gennemgående problem med den hjælp som tilbydes børn og familier. Den proces må vi følge tæt, og lære af her i kommunen.

Vi har alle et ansvar for at sikre den hjælp som giver mennesker mulighed for at leve deres liv ud fra deres fulde potentiale. Det gælder både den hjælp, der gives fra kommunalt hold og den, vi giver til hinanden gennem accept og anerkendelse af alle de forskelle, vi som mennesker besidder. Vi skal give hinanden plads til at være dem, vi er.

Er du tryg ved ikke at skulle gå med mundbind mere?