18. oktober 2021
Anders Groth og Tine Hessner. Privatfoto
Anders Groth og Tine Hessner. Privatfoto
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: DEBAT: Mere end hver femte lærer i Furesø har ikke en læreruddannelse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

DEBAT: Mere end hver femte lærer i Furesø har ikke en læreruddannelse
Debat Furesø - 19. maj 2021 kl. 05:01
Af Tine Hessner, byrådsmedlem (R) og Anders Medum Groth, byrådskandidat (R)

debat I Furesø er vi beriget med mange dygtige lærere. Hver eneste dag knokler de, for at vores børn kommer godt videre i livet, med troen på sig selv, deres færdigheder og en demokratisk tilgang til verden. En kæmpestor tak til dem. Men i Furesø er mere end hver femte lærer uden reel læreruddannelse.

Fra 2012 til 2019 er andelen af undervisere i folkeskolen i Danmark uden en læreruddannelse steget fra 10,3 til 18,1 procent.

Vi halter gevaldigt bagud. Og tallene i Furesø er ikke blevet bedre. I 2016 var 19,8% uden en læreruddannelse. I dag er tallet 21,8%. Det går den forkerte vej. Og vi mangler flere lærere end en gennemsnitskommune. Til sammenligning har 83,7 procent af lærerne i Lyngby-Taarbæk en læreruddannelse. Og i Herlev kommune har hele 92 procent af lærerne en læreruddannelse. Det er med andre ord ikke en umulighed at skaffe læreruddannet personale. Men det kræver et stærkt fokus og indsats.

Vi kan ikke acceptere, at flere og flere af vores lærere er uden en læreruddannelse. Den udvikling skal vendes. Vi skal have en folkeskole med høj kvalitet som både søges og tilvælges af såvel forældre og lærere. Furesø skal være en attraktiv kommune at søge job i. Det skal være en kommune, man som lærer drømmer om at arbejde i. Vi skal have en skole, hvor man som lærer har kompetente kolleger, der kan indgå i det krævende teamsamarbejde på skolerne. Vi skal have lærere, som har stor indsigt i pædagogik, didaktik og fagfaglighed. Det er vejen til en god skole. Vi skal have undervisningstimer med høj kvalitet ¬¬- det kræver ordentlig tid til forberedelse af undervisningen. Og så skal vi se på, om vi kan forbedre vores muligheder, for at opkvalificere det personale vi allerede har på vores skoler. Er der fx personale, som med fordel kunne tage en meritlæreruddannelse?

I disse år forlader 4.000 lærere folkeskolen om året, mens blot ca. 1.200 nyuddannede kommer til. Udfordringen bliver med andre ord ikke mindre i de kommende år. Det er ikke et sekund for tidligt, at få fokus på skoleområdet.

Rejser du til udlandet i år?