2. marts 2021
Genrefoto: Adobe Stock
Genrefoto: Adobe Stock
Foto: pololia - stock.adobe.com
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: DEBAT: Glemmer vi de fagligt stærke børn i Furesøs folkeskoler?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

DEBAT: Glemmer vi de fagligt stærke børn i Furesøs folkeskoler?
Debat Furesø - 22. februar 2021 kl. 10:07
Af Heidi Karina Schiøtz cand.psych.aut, - forfatter

Det er utrolig glædeligt at læse, at Udvalget for skole og ungdomsuddannelse har vedtaget en handleplan, som skal sikre et kvalitativt løft af skolerne i Furesø. Jeg er sikker på, at det vil sikre øget trivsel for alle børn, at der nu sættes fokus på at få sikret et højere fagligt niveau i hele kommunen.

arrow Læs også: DEBAT: Vi tænker på alle eleverne

At bestræbe sig på at sikre et godt børneliv, og at alle udvikler sig maksimalt er jo samtidig en af grundelementerne i den samlede nationale plan om, at alle børn skal udvikle deres fulde potentiale. I den endelige aftaletekst i juni 2013, vedtaget af 'Aftale mellem regeringen (Socialdemokraterne, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti), Venstre og Dansk Folkeparti om et fagligt løft af folkeskolen' skrives følgende:

"...Den danske folkeskole står også over for store udfordringer. Det faglige niveau - særligt i læsning og matematik - er ikke tilstrækkeligt højt. Danske skoleelever ligger omkring gennemsnittet i OECD i dansk, matematik og naturfag, når de forlader folkeskolen. Samtidig udvikler vi ikke de fagligt svage eller de fagligt stærke elevers potentiale. Mellem 15 og 17 pct. af eleverne forlader i dag folkeskolen uden tilstrækkelige læse- og matematikfærdigheder, og mange elever henvises til specialundervisning. Derudover har Danmark relativt set få fagligt stærke elever. Skal elevernes faglige niveau og dermed det faglige niveau i folkeskolen forbedres, er det centralt, at alle elever får mulighed for at udfolde deres potentiale fuldt ud, så vi kan klare os i den stigende internationale konkurrence. "

Når jeg læser indlægget i avisen, kan jeg dog være en smule bekymret for, at tendensen til at glemme gruppen af de fagligt stærke børn fortsætter.

Jeg håber derfor, at der i udvalgets arbejde også inddrages overvejelser om, hvordan man kommer denne gruppe i møde, da den manglende mulighed for at udvikle sit faglige potentiale, ofte præger barnets selvforståelse og generelle trivsel.

Det er derfor ikke kun et spørgsmål om, hvorvidt vi som nation skal klare os i den stigende internationale konkurrence, men i langt højere grad, hvordan skolelivet har indflydelse på barnets mulighed for at udvikle sig på bedst mulig vis.

Nu må butikkerne igen åbne dørene op for kunder. Skal du derfor ud og bytte julegaver?