24. september 2018
- Regeringen taler meget om, at Danmark skal hænge sammen og være i balance, men brugerbetalingen på Kronprinsesse Marys Bro viser, at det åbenbart ikke gælder i dette tilfælde, skriver Rasmus Stoklund, folketingskandidat for Socialdemokratiet i Frederikssundkredsen. Visualisering: Vejdirektoratet
- Regeringen taler meget om, at Danmark skal hænge sammen og være i balance, men brugerbetalingen på Kronprinsesse Marys Bro viser, at det åbenbart ikke gælder i dette tilfælde, skriver Rasmus Stoklund, folketingskandidat for Socialdemokratiet i Frederikssundkredsen. Visualisering: Vejdirektoratet
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Urimelig broafgift og trafikregulering

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Urimelig broafgift og trafikregulering
Debat Frederikssund - 24. april 2018 kl. 15:35
Af Rasmus Stoklund, folketingskandidat for Socialdemokratiet i Frederikssundkredsen:
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Via Folketingets transportudvalg stillede jeg i marts en række spørgsmål til transportminister Ole Birk Olesen om broafgiften på Kronprinsesse Marys bro.

Ministeren afviser at gøre yderligere for at undgå løsningen med brugerbetaling og henviser blot til, at man som borger får forbedret fremkommeligheden med den nye broforbindelse.

Jeg spurgte blandt andet ministeren, hvordan han mener, at brugerbetaling på Kronprinsesse Marys Bro hænger sammen med regeringens ambition om at sikre et Danmark i balance? Til det svarer han blot, at: »Ud fra en overordnet betragtning vil den nye fjordforbindelse for de fleste trafikanter betyde bedre fremkommelighed og kortere rejsetider til mange destinationer (...)«.

Det er isoleret set rigtigt, men det bliver til gengæld en urimeligt dyr fornøjelse for indbyggerne i Frederikssund Kommune. Det er helt urimeligt, at man i Danmark skal betale for at bevæge sig rundt inden for sin egen kommunes grænser. Regeringen taler meget om, at Danmark skal hænge sammen og være i balance, men brugerbetalingen på Kronprinsesse Marys Bro viser, at det åbenbart ikke gælder i dette tilfælde. Med brugerbetalingen er det forbeholdt folk med økonomisk overskud at få bedre fremkommelighed.

Jeg spurgte også om ministeren vil sikre, at der ikke gennemføres trafikregulerende foranstaltninger på Kronprins Frederiks Bro, som de facto skal tvinge bilister over på Kronprinsesse Marys Bro.

Her svarer ministeren lidt uklart og han svarer blandt andet: »(...) Parterne var endvidere enige om, at det er en forudsætning for denne løsningsmodel, at Frederikssund Kommune bidrager med at regulere trafikken på den eksisterende Kronprins Frederiks Bro, således at der skabes det nødvendige trafikale grundlag på en ny sydlig fjordforbindelse. Desuden reduceres den gennemkørende kørsel over Kronprins Frederiks Bro, og vil dermed betyde en forbedring af trafikmiljøet i Frederikssund By.«

Det svar tolker jeg sådan, at ministeren ikke vil lade statslige myndigheder indføre trafikchikaner med henblik på at tvinge folk over på Kronprinsesse Marys Bro. Kommunen kan - som lovet - undlade at gøre det samme, og så har folk et mere reelt alternativ til betalingsbroen.