21. september 2018
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Hvornår er noget en chikane?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hvornår er noget en chikane?
Debat Frederikssund - 21. august 2018 kl. 14:52
Af Kenneth Jensen, medlem af Frederikssund Byråd for Socialdemokratiet, skriver:
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

De seneste dage har man i medierne kunnet læse den glædelige historie om, at der ikke kommer chikaner på J.F. Willumsens Vej, når Kronprinsesse Marys Bro åbner ultimo 2019, men at der dog vil ske en regulering af flere af lyssignalerne på strækningen fra hospitalet og frem til Kronprins Frederiks Bro.

Det er overordentlig glædeligt at Teknisk Udvalg anbefaler Vejdirektoratet, at tiltagene til at begrænse fremkommeligheden på J.F Willumsensvej bliver færre, end der var lagt op til; ja, man kunne næsten fristes til at tale om en sejr - i hvert fald indtil man nærlæser beslutningen og et par breve fra transportministeren. Så bliver glæden lidt mindre. Sejren er kun halv.

Først og fremmest er Teknisk Udvalgs beslutning en anbefaling til Vejdirektoratet, som suverænt har det sidste ord. Grundet den forudgående dialog, så tror jeg nu, at Vejdirektoratet lytter, men det ændrer ikke på at det som så anbefales, er etablering af mere grøn-tid for biler fra følgende sideveje til J.F. Willumsensvej: Færgevej, Odinsvej, Kocksvej, Askelundsvej og Ådalsvej. Med andre ord i alle kryds/fra alle sideveje, bortset fra krydset lige før broen ved Strandvej.

Samtidig etableres der cyklistsignaler med før-grønt ved krydsene. Dermed bliver der mere rød-tid for bilisterne på J.F. Willumsensvej ved disse lyskryds (=længere rejsetid og kø). Så der er stadig tale om en (moderat) forringelse af fremkommeligheden til og fra broen via J.F. Willumsensvej, helt i lovens ånd. Det kan man vel godt kalde chikane? Et trafikregulerende tiltag, som det hedder i loven, er det i hvert fald.

Disse trafikregulerende tiltag er blevet til for at presse bilister over på den nye bro og sikre finansieringen af denne. Den plan består uændret, hvilket ses af et brev fra Transportministeriet til Vejdirektoratet i april i år. Her skriver ministeriet, at Vejdirektoratet efter indførelsen af de første tiltag »derefter kan følge den trafikale situation, og løbende vurdere, om det skulle blive nødvendigt at foretage yderligere justeringer i trafikken«. I svar af 20. august skriver transportministeren da også til mig, at målet er 12.000 biler dagligt, og: "I denne konkrete sag er Vejdirektoratet blevet pålagt, jf. anlægsloven, at iværksætte et eller flere trafikregulerende foranstaltninger i forbindelse med åbningen af den nye fjordforbindelse«.

Den lader vi lige stå, alt imens vi kæmper videre - nå ja, og husker på, at erhvervslivet nok føler sig pænt chikaneret af kun at måtte benytte den nye betalingsbro i deres lastbiler, formedens 41 kroner i bompenge hver vej.