1. marts 2021
Vejdirektoratets beregninger og prognoser fra 2010 viser, at 1.779 boliger bliver belastet af trafikstøj over grænseværdierne ved åbningen af Kronprinsesse Marys Bro, heraf 1.165 op til 63 dB og yderligere 547 boliger op til 68 dB. Hertil skal lægges 90 sommerhuse på Tørslev Hage som er udsat for støj i intervallet 53-58 dB.
Vejdirektoratets beregninger og prognoser fra 2010 viser, at 1.779 boliger bliver belastet af trafikstøj over grænseværdierne ved åbningen af Kronprinsesse Marys Bro, heraf 1.165 op til 63 dB og yderligere 547 boliger op til 68 dB. Hertil skal lægges 90 sommerhuse på Tørslev Hage som er udsat for støj i intervallet 53-58 dB.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Debat: Nej tak til flere boliger og mere støj i Sydbyen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat: Nej tak til flere boliger og mere støj i Sydbyen
Debat Frederikssund - 01. juli 2020 kl. 11:59
Af Kennetj Jensen, byrådsmedlem for Socialdemokratiet i Frederikssund Kommune:

På byrådets seneste møde skulle vi tage stilling til en henvendelse fra Lind & Risør, som ønsker at opføre 220 nye boliger lige op ad den nye fjordforbindelse, med Marbækvej som adgangsvej. Selv om sagen tidligst kan fremmes i 2023, da den kræver dispensation til byudvikling i kystnærhedszonen, så er sagen i mine øjne væsentlig og principiel, og et ja nu, kan skabe en forventning om en byudvikling på et sted, som jeg ikke finder hensigtsmæssig.

Det skyldes, at belastningen med trafik og støj i det sydlige Frederikssund allerede er steget så rigeligt siden den nye bros åbning, og mange beboere klager over støj fra broen, omfartsvejen og den stærkt forøgede trafik ad Marbækvej. Dette er forhold som en beboergruppe har taget initiativ til møder med kommunen og Vejdirektoratet om problemet; begge dele uden udsigt til forbedringer.

Støjproblematikken kan heller ikke komme bag på nogen. Den er allerede ganske grundigt belyst af blandt andre Vejdirektoratet, og til trods for at deres beregninger og prognoser fra 2010 er forholdsvis optimistiske, så viser de, at 1.779 boliger bliver belastet af trafikstøj over grænseværdierne ved åbningen af den nye bro, heraf 1.165 op til 63 dB og yderligere 547 boliger op til 68 dB. Hertil skal lægges 90 sommerhuse på Tørslev Hage som er udsat for støj i intervallet 53-58 dB. Med til tallene hører, at hele udbygningen af Sydbyen behændigt manglede på al kortmateriale og i alle beregninger.

Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier for støj fra vejtrafik siger, at der i boligområder, ved børnehaver, skoler, plejehjem, hospitaler, kolonihave, udendørs opholdsarealer og parker maksimalt må være 58 dB støjbelastning. En forøgelse på blot 6 dB (64 dB) opleves som en væsentlig ændring og 10 dB ekstra (68 dB) er en så voldsom ændring, at den opleves som en fordobling af støjen. Sådan støj sammenlignes med en håndmixer eller emhætte.

Prognosen er som sagt optimistisk, men væsentligst af alt: Den er baseret på, at der er etableret støjskærm på hele broens vestlige side. Noget man har fravalgt.

Antallet af huse er altså allerede langt højere end de 1.779, og med 220 yderligere boliger, og endnu mere trafik, så bliver billedet kun værre. Derfor - og så fordi det naturligvis er Vinge, vi skal satse vores kræfter på at få udbygget, alt det vi kan hurtigst muligt - stemte jeg imod både i Økonomiudvalget og byrådet. Desværre ville byrådets flertal det anderledes.

Nu må butikkerne igen åbne dørene op for kunder. Skal du derfor ud og bytte julegaver?