29. juli 2021
Michael Huusom kan ikke lide dem, men har alligevel købt valgplakater.
Michael Huusom kan ikke lide dem, men har alligevel købt valgplakater.
Foto: Peter Dahlerup
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: DEBAT: Valgplakaterne er bestilt, selv om han er imod

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

DEBAT: Valgplakaterne er bestilt, selv om han er imod

Af Michael Huusom (K), Kokkedal, byrådskandidat:

Debat Fredensborg - 14. juli 2021 kl. 14:30
arrow Læs også: Klar til at lade hver tredje stemme blive hjemme i sofaen

Byrådet kunne forbyde opsætning af valgplakater op til kommunalvalget den 16. november 2021. Men nej, på byrådets mødet 1. marts blev emnet nedstemt, og nu er vi nået så tæt på valget, at vi ca. 100 kandidater har bestilt vores valgplakater.

Hver 4. år, når valget nærmer sig, kommer dette "miljøforslag" op igen. Men siden valget i 2017 har "Den grønne Kommune Fredensborg" fået øget fokus på miljø, forurening, kuldioxid (CO2) klimabelastning, biodiversitet, bæredygtighed, affaldssortering/bortskaffelse, genbrug osv. Ord som biodiversitet, vild rabat, insekthotel, flagermus-træ, flyrejse-kompenserende klimaskov er bl.a. kommet til. Vi har længe haft et Plan-, Miljø- og Klima Udvalg, vi har et Grønt Råd, og nu har vi også et Klimaråd.

Kloge miljøeksperter har udregnet et "CO2- aftryk" på ca. 29.000 kg CO2 for det, som plakat-fremstilling og bortskafning i Fredensborg Kommune belaster miljøet med i forbindelse med kommunalvalget. Det er da en pæn stor klimabelastning, som vi evt. kunne undgå.

Det koster tilmed en hel del penge at få fremstillet personlige- og partiplakater for os nye byrådskandidater. Nuværende byrådsmedlemmer kan jo bare finde de resterende 4 år gamle plakater frem fra gemmerne, støve dem af og genbruge dem.

Som byrådskandidat for Det Konservative Folkeparti har også jeg bestilt plakater, selvom jeg grundlæggende er imod opsætning af valgplakater. Det gør jeg fordi valgforskere påstår, det især hjælper nye kandidater til at blive et "kendt ansigt". Dette læserbrev er alene udtryk for min personlige mening.

Det er måske "farverigt og festligt", når plakaterne hænger overalt. Men jeg tror, at flertallet af kommunens borgerne mener det er misbrug af midler og en unødig miljøbelastning.

Jeg er overbevist om, at om få år afløses de kendte plastik-valgplakater og plastikstrips af tilsvarende "plakater" i digitale medier.

Man kan sammenligne det med julegavepapir ... vi pakker gaverne ind lige før jul, og den 24. tager vi papiret af igen og smider det meste væk. Den tradition er nok også svær at gå bort fra.

Lad os i stedet for valgplakater annoncere (og dermed støtte) de lokale medier.

De olympiske lege i Tokyo er igang. Hvor meget OL-guld regner du med vil blive uddelt til de danske atleter?