11. maj 2021
Med S-tog til Fredensborg, vil byen blive koblet direkte på Hovedstadsområdets kollektive trafiknet, skriver Per Askestad i dette debatindlæg. Pressefoto
Med S-tog til Fredensborg, vil byen blive koblet direkte på Hovedstadsområdets kollektive trafiknet, skriver Per Askestad i dette debatindlæg. Pressefoto
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: DEBAT: S-tog til Fredensborg

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

DEBAT: S-tog til Fredensborg
Debat Fredensborg - 29. april 2021 kl. 06:47
Af Per Askestad, Slotsgade 5, Fredensborg

Som den eneste af Fredensborg Kommunes fire større byer er Fredensborg by stadig ikke koblet på fingerplanen og betjenes i dag af lokalbanen imellem Hillerød og Helsingør også kaldet 'Lille Nord'.

Strækningen er en del af den gamle Nordbane, som blev indviet i 1864, og man kan ikke påstå, at der er sket meget siden dengang, for strækningen er stadig enkeltsporet og ikke elektrificeret.

Men syd for Hillerød sker der noget. Her er Hillerød Kommune i fuld gang med at udvikle et nyt boligområde ved den kommende S-togsstation Favrholm, som etableres syd for byen i forbindelse med regionens nye supersygehus.

En fremførelse af Lille Nord til denne nye station er under overvejelse med enorme udgifter til følge, da det vil kræve en større perron og sporomlægning på stationen.

Jeg foreslår, man gentænker hele situationen og finder lidt snusfornuft frem.

Hvorfor ikke forlænge S-banen til Fredensborg? Med et forsvinder den store omlægning af Hillerød Station, og de samme penge kan benyttes til udvikling af kollektiv trafik i stedet for ændring af en eksisterende station.

Og endnu bedre, Fredensborg kommunes overordnede indsatsområder - erhverv og detailhandel, turisme, mobilitet og bæredygtighed - vil alle nyde godt af denne videreførelse af S-banen frem til Fredensborg Station.

På den måde vil byen blive koblet direkte på Hovedstadsområdets kollektive trafiknet, og den generelle mobilitet for borgerne i Fredensborg by og opland vil blive forøget markant til glæde for dem og udviklingen af hele området.

En etapevis udbygning af et sådan projekt må være muligt, og til sammenligning blev eksempelvis S-banens udvidelse på Frederikssundbanen i 1989 først dobbeltsporet hele vejen til Frederikssund i 2002.

Ironisk er en udvidelse af S-banen til Roskilde tættere på en realitet til trods for, at byen allerede er koblet på hovedstadens kollektive trafiknet.

Så lad dette være en opfordring til Fredensborg Kommune og Region Hovedstaden.

Benyt muligheden og skab udvikling ved at tænke i holistiske løsninger og få som ekstra gevinst knyttet Fredensborg by og opland tættere på København via en direkte togforbindelse, ligesom både Kokkedal, Nivå og Humlebæk er det via Kystbanen.

Kan du se potentialet, så støt op om projektet - og følg Facebook-gruppen 'S-toget til Fredensborg'.

Selvom Danmark har skrottet vaccinerne fra AstraZeneca og Johnson & Johnson, arbejdes der på en model, så man frivilligt kan vælge dem. Kunne du finde på det?