16. juli 2019
Billede
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Borgmestersvar åbner nye spørgsmål

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Borgmestersvar åbner nye spørgsmål
Debat Fredensborg - 22. maj 2019 kl. 19:47
Af Jesper Tvilde, Næstformand Konservativ Vælgerforening Fredensborg
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Tak til Borgmester Thomas Lykke Petersen for hans bemærkninger i forhold til problematikken omkring den nye haveaffaldsordning. Tak til borgmesteren for at bede direktøren kigge på Fredensborg Forsynings Hjemmeside, der nok kunne blive mere overskuelig og brugervenlig.

Jeg er enig med borgmesteren i, at Fredensborg Forsyning skal drives effektivt. Effektivitet er en målsætning for Fredensborg Forsyning, det kan man læse i Fredensborg Forsynings Ejerstrategi. Et effektivt drevent Fredensborg Forsyning er til gavn for alle både kommunen og borgerne - ingen tvivl om det.

Jeg mener imidlertid, at Borgmesteren overser en anden målsætning, som også står i Ejerskabsstrategien for Fredensborg Forsyning - nemlig den om "god borgerservice", og at "borgeren er i centrum".

Indførelsen af den nye Haveaffaldsordning d. 29. marts er under al kritik. Jeg er som borger ikke blevet spurgt, om jeg ønsker at deltage i en ny, væsentligt forandret ordning, der fra mit perspektiv er en ringere service, der potentielt kan koste mig en "dummebøde" på knapt 50% af hvad ordningen koster mig at deltage i om året. Fredensborg Forsyning forventer, at man som borger melder sig fra, hvis man ikke ønsker at deltage. Ønsker man som borger at afmelde ordningen, og ikke nåede dette inden d. 15. april, er det ikke muligt at få refunderet sin betaling. Indførelsen af den nye haveaffaldsordning er ikke udtryk for "god service" med "borgeren i centrum", hvis du spørger mig. Det savner jeg, at Borgmesteren tager stilling til.

Jeg håber at Fredensborg Forsyning, som et minimum af service vælger at tilbagebetale det beløb, der er opkræves årligt, hvis man vælger at træde ud af ordningen også hvis det sker efter d. 15. april.

Jeg håber at "dummebøde" kan takseres til en 1/16 del af prisen for affaldsordningen. På den måde vil bødens størrelse være proportionelt med de 16 afhentninger af affald, som Fredensborg Forsyning udfører og således afspejle de brugeromkostninger, der er ved ordningen.

Jeg håber på at Fredensborg Forsyning i sin iver efter at effektivisere, ikke glemmer at yde en god service til de de 950 husstande, der stadigt er tilmeldt ordningen.