8. april 2020
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Så kom bussen på banen igen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Så kom bussen på banen igen
Opdateret 30. januar 2020 kl. 11:59
Debat Faxe - 30. januar 2020 kl. 11:35
Af Eli Jacobi Nielsen Gruppeformand, DF, Faxe Byråd Prins Buris Vej 19, Karise
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Blot en uge efter at Movia's presseafdeling kaldte det en fejl at Østbanen i forslaget til ny mobilitetsplan var illustreret som en R-bus linje, dukkede busser op igen på scenen, denne gang blot benævnt BRT, Bus Rapid Transit.

arrow Læs også: Nej til busser i stedet for tog

Mens BRT muligvis er en god løsning i mange storbyer, mener vi hos Dansk Folkeparti ikke det er løsningen på det akutte problem vi har mht. Østbanen. For at fastholde bosætningen i Faxe og Stevns må borgerne have tillid til at der er stabil offentlig transport mod Køge og videre nordpå, til både uddannelsesinstitutioner og arbejdspladser, med kort rejsetid, høj afgangsfrekvens og mulighed for at arbejde/studere under rejsen. Denne tillid kan hurtigt forsvinde hvis Østbanen skal være prøveklud for BRT-systemet på længere strækninger i det åbne land, og få mange til at vælge bilen frem for den offentlige transport.

Omkostningerne ved renovering af skinnerne er store, på ca 650 mio. kr., men dette er for intet at regne sammenlignet med de milliardstore investeringer der er sket ifm. andre infrastrukturprojekter i disse år, som f.eks. Metrobyggeriet og Ringstedbanen. Her er en oplagt mulighed for regeringen til helt konkret at leve op til sine visioner om at man "ønsker et land i balance og arbejder for et sammenhængende Danmark med vækst og muligheder i alle dele af landet" som det så smukt hedder i politikken for landdistrikter.

Der er ikke brug for eksperimenter eller discountløsninger, men derimod at Regionen og Transportministeriet finder en hurtig løsning omkring finansiering af skinnerenoveringen, så Østbanen kommer op på et serviceniveau der sikrer en rimelig betjening af borgerne i Sydøstsjælland, og mulighed for regional udvikling, herunder evt. senere tilslutning til S-togs nettet.

arrow K vil arbejde for tog-løsning på Østbanen
30. januar 2020 kl. 11:15 Opdateret: kl. 11:58
arrow Østbanen: Usikker fremtid for direkte tog Stevns-Roskilde
30. januar 2020 kl. 10:50 Opdateret: kl. 11:04
arrow Østbanen: Regning for skinner eller el-busser stadig uklar
29. januar 2020 kl. 00:10 Opdateret: kl. 21:11