30. september 2020
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Østre Ringvej vil ødelægge herregårdslandskabet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Østre Ringvej vil ødelægge herregårdslandskabet
Debat Faxe - 09. maj 2020 kl. 23:02

Af Bjarne Madsen
Pilevang 23, Haslev

7. maj 2020 kunne man i avisen læse et meget polemisk indlæg fra byrådsmedlem Lars Folmann (DF), hvor Lars Folmann mere går efter spilleren end efter bolden med sin konspirationsteori om grundejerforeningen Bregnevang/Pilevangs indflydelse på politikere såvel som den kommunale administrations udarbejdelse af projektforslag.

Men det er jo desværre populært for mange politikere for tiden, at hvis man ikke sagligt kan argumentere for en sag, så tyr man til en konspirationsteori.

Lars Folmann henviser til en stor trafikanalyse udarbejdet i 2015 som argumentation for etablering af Østre Ringvej, der er en forlængelse af Gisselfeldvej til Køgevej.

Hvad er årsagen til, at Lars Folmann ikke henviser til den trafikanalyse, som miljø og teknikudvalget fik udarbejdet i 2019/2020? En analyse af de trafikale konsekvenser og muligheder i forbindelse med etablering af en ny Øster Ringvej. Denne trafikanalyse viser, at der vil ske samme fald i trafikmængden på Køgevej/Bråbyvej ved etablering af Nordvendte motorvejs ramper ved Ulse, som ved etablering af Øster Ringvej.

Som borger i Faxe kommune, synes jeg også, man er forpligtet til at se på økonomien. I henhold til Faxe kommunes forvaltnings sagsfremstilling til teknik- og miljøudvalgets møde den 26. februar 2020, vil etableringen af Østre Ringvej koste cirka 39 millioner kroner.

Herudover kommer udgifter på cirka 5,8 millioner kroner til etablering af trafikale og trafiksikkerhedsmæssige tiltag på Køgevej, Bråbyvej og Moltkesvej. Alt i alt udgift på cirka 45 millioner kroner. I dette tal indgår ikke nødvendige udgifter til ekspropriationer.

I 2017 etablerede Høje Tåstrup kommune to nye motorvejsramper ved Ikea til en samlet pris på 21,2 millioner kroner. Nye motorvejsramper vil således kunne opføres til under halvdelen af den pris en ny Øster Ringvej vil koste.

Af Lars Folmanns indlæg får man desuden det indtryk, at det alene er beboerne i Bregnevang- og Pilevang kvarteret, der er modstander af en ny Østre Ringvej.

Tilbage ved udarbejdelsen af Faxes kommuneplan 2013, var der forslag til etablering af Østre Ringvej, men forslaget blev taget ud af den endelige kommuneplan på grund af mange protester fra borgere i Haslev. I stedet fremgår det af den endelige kommuneplan 2013, at kommunen ville arbejde på at få etableret nordvendte motorvejsramper ved Ulse.

En etablering af en Østre Ringvej vil ødelægge et smukt bynært herregårdslandskab, som mange mennesker i Haslev dagligt nyder, når de benytter stien langs Moltkesvej til Bregnemadskoven. Eller når de benytter stien, der er etableret i grundejerforeningen Bregnevang/Pilevangs fællesareal, langs marken med udsigt over til skoven.

Mener du, at det bliver mere forvirrende og besværligt at følge regeringens corona-retningslinjer?