27. oktober 2020
Det kan være farligt at krydse skinnerne ved Haslev Station. Foto: Cecilie Hänsch
Det kan være farligt at krydse skinnerne ved Haslev Station. Foto: Cecilie Hänsch
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Kaos i sporskiftet på Haslev Station

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kaos i sporskiftet på Haslev Station
Opdateret 21. august 2020 kl. 11:03
Debat Faxe - 20. august 2020 kl. 11:09
Af Allan Tirsgaard Røn Allé 2, Haslev

Åbent brev til Banedanmark.
Jeg skriver til jer, da jeg ved, at det er jer, som styrer togene ind på stationerne, samt sørger for at advisere forud, hvor togene ankommer.

I øjeblikket oplever vi som rejsende et markant fald i den service, vi forventer.

I går (onsdag den 12. august, red.) ved afgangen fra Haslev Station klokken 8.23 var der en situation, hvor toget imod Køge var adviseret til afgang i spor 2, men uden varsel ankom toget i spor 1.

Det betød, at passagererne forsøgte at komme over til spor 1 - heraf en del passagerer, som er skolesøgende. Den sikre vej bag om toget er pt. lukket grundet arbejde udenfor selve perronafsnittet.

Den forreste vej var således foran toget - og det medførte at toget tudede i tyfonen (togets horn, red.) - og derefter kørte toget, uden at passagererne havde mulighed for at komme med. Et er, at man kommer for sent. Noget andet er, at det fremprovokerer en ekstremt farlig situation, hvor passagerer i et febrilsk forsøg forsøger at krydse banelegemet.

Umiddelbart efter toget var afgået fra perron 1, blev såvel infotavle som rejseplan opdateret med, at toget var afgået fra spor 1.

Politisk har der været og er fortsat et pres for dialog om en løsning af sporsituationen på Haslev Station, der flere gange er fremhævet som en usikker station. Og her mangler man en dialog med Banedanmark for at komme videre.

Når det nu konstateres, at Banedanmark samtidig ikke kan få togene ind på korrekt spor - som adviseret - er det en skærpelse af situationen.

Jeg vil opfordre til omgående dialog med Faxe Kommune om dels en løsning på overføring/underføring, samt en intern dialog om kvalitetssikring i at sammenkoble advisering og faktisk ankomst.

Kære Banedanmark: Det er simpelthen for ringe og skaber unødigt farlige situationer. For yderlige uddybning stiller jeg mig gerne til rådighed.

Kopi af denne henvendelse tilgår såvel DSB som dagspressen. Det er jo DSB's personale som i første omgang får kritik fra passagererne, og deres lokofører som har en nærved-hændelse - hvilket i disse sager er dybt urimeligt.

Ledelseskonsulent hos Banedanmark, Charlotte Gram Fisker, svarer:

Kære Allan Tirsgaard.
Tak for din henvendelse til Banedanmark af 13. august 2020, hvor du beskriver situationen angående sporbenyttelse i Haslev den 12. august 2020 og i Køge den 13. august 2020.

Indledningsvis skal Banedanmark naturligvis beklage de omtalte hændelser.

Vi har gennemgået din beskrivelse af hændelsesforløbet de nævnte dage og kan i den forbindelse oplyse følgende:

12. august 2020 (Haslev)
Under normale omstændigheder skal toget krydse med et andet tog i Haslev og derfor benytte spor 2. Denne dag var det krydsende tog imidlertid aflyst på grund af tekniske problemer med linjeblokken mellem Næsted og Holme-Olstrup. Dette er årsagen til, at toget ankom i spor 1.

13. august 2020 (Køge)
Banedanmark har desværre ikke en forklaring på, hvorfor der i dette tilfælde er blevet byttet om på sporbenyttelsen. Banedanmark gør meget ud af at informere sine medarbejdere informeres i god tid, når der skal foretages ændringer i sporbenyttelsen. Formålet hermed er netop, at kunderne kan få rettidig og korrekt information om ændringer i forhold til oprindelig sporbenyttelse.

Med baggrund i din henvendelse til Banedanmark vil vi intensivere vores indsats i forhold til at holde skarpt fokus på ændringer af sporbenyttelse, således at der gives rettidig og korrekt information til kunderne om aktuel sporbenyttelse.

Banedanmark værdsætter, at du gør opmærksom på de anførte problemer, og beklager endnu engang hændelserne den 12. og 13. august 2020.

Bliver du påvirket af overgangen til vintertid?