17. september 2019
Sådan forløber den planlagte motorvej ved Vester Egede. Der er lavet en politisk aftale i Folketinget, men anlægsloven er endnu ikke vedtaget. Illustration: Vejdirektoratet
Sådan forløber den planlagte motorvej ved Vester Egede. Der er lavet en politisk aftale i Folketinget, men anlægsloven er endnu ikke vedtaget. Illustration: Vejdirektoratet
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Det alternative motorvejsforslag

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det alternative motorvejsforslag
Debat Faxe - 31. maj 2019 kl. 16:14
Af Svend Aage Hansen Drosselvej 3, Karise
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Det alternative forslag til Næstved-motorvejen er aldrig beregnet af Vejdirektoratet, men uofficielle beregninger på strækningen Næstved-Ulse viser en meget højere intern rente på 5,3 procent fremfor de 3,9 procent, der ellers er beregnet for rute 54.

Hvis man samtidig anlægger en ny landevej fra Faxe til Ny Ulsevej, vil det være endnu mere rentabel for især de store virksomheder i Faxe.

Det alternative forslag vil kunne anlægges på betydelig kortere tid, og med betydelig mindre gener for den daglige trafik på rute 54 og lokalbefolkningen, idet udbygningen af rute 54 vil give store problemer i anlægsperioden.

Firmaet Ardagh Glass i Fensmark kun vil få gavn af linje A, hvis Næstved Kommune anlægger en vej fra Fensmark til rundkørslen ved Næstved for anslået 300 millioner kroner.

Den daglige trafik på rute 54 fra Holmegård til Næstved vil få betydelig dårligere tilslutning til vejsystemet ved Øster Ringvej, rigtig mange ejendomme langs ruten skal eksproprieres, en rasteplads i Boserup-skoven nedlægges og projektet vil give store omlægninger og trafikstøj ved landsbyen Vester Egede.

Desuden vil et kompliceret tilslutningsanlæg øst for Vester Egede skade tilkørslen for den tunge trafik fra Faxe, og der skal bygges en stor dårligt placeret faunapassage ved det store tilslutningsanlæg ved Camp Adventure.

Slettehavevej skal nedlægges til gene for den lette trafik mellem Rønnede og Haslev, og det dyrt anlagte erhvervsområde Eco Valley i Rønnede bliver væsentlig berørt på de fem netop solgte erhvervsgrunde.

I øvrigt har repræsentanter fra Faxe kommune og Erhvervsforeningen Business Faxe ikke deltaget ret meget i de seneste tre-fire års planlægning af motorvejen, uagtet at cirka fire kilometer af linje A/Rute 54 og det store tilslutningsanlæg ligger i Faxe Kommune.