22. november 2019
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Skolerne har brug for ro og forudsigelighed

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Skolerne har brug for ro og forudsigelighed
Debat Egedal - 08. september 2016 kl. 12:54
Af Kredsformand Egedal Lærerkreds Steen Herløv Madsen skriver følgende på vegne af medlemmerne i Egedal Lærerkreds
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Debat
Egedal: Skolerne i Egedal har markant brug for ro og forudsigelighed!

Skolerne i Egedal har igennem de seneste år været udsat for omfattende forandringer. Skolereform, nye arbejdstidsregler, ny skolestruktur, inklusionsopgaven og senest integrationen af flygtningebørn har krævet en kæmpemæssig indsats af alle interessenter i folkeskolerne.

De besparelsesforslag, som fremgår af kommunens foreløbige budgetforslag, omhandlende optimering af klassestørrelserne og beskæring af hold- og deletimer vil påvirke dagligdagen negativt for såvel elever som forældre samt ansatte i Egedals skoler.

Elever og forældre vil skulle tåle at blive flyttet fra en afdeling til en anden udelukkende med den begrundelse, at målet på gennemsnitligt 27 elever pr. klasse skal kunne nås.

Inklusion og integration vil foregå med kun én lærer i langt størstedelen af undervisningstiden. Praktiske fag så som »håndværk og design«, »madkundskab« m.v. vil fremover være med hold på op til 28 elever i lokaler, som er skabt til halve hold.

Hvis disse besparelsesforslag bliver vedtaget, risikerer vi, at et i forvejen skrøbeligt system bryder helt sammen.

Lærerne har, desværre, gennem årene markeret deres utilfredshed med forholdene blandt andet ved at søge arbejde i andre kommuner. Således viser kommunens egne tal, at der i 2014 var en personaleomsætning på cirka 23 procent og i 2015 på cirka 28 procent.

Center for Skole- og Dagtilbud og Egedal Lærerkreds har i fællesskab søgt at komme denne store udfordring i forkøbet ved at indgå en fælles forståelse om et administrationsgrundlag for lærernes arbejdstid.

En forlængelse af denne forståelse vil blive ekstremt besværliggjort, hvis ovennævnte besparelsesforslag bliver gennemført. Dermed risikerer Egedal kommune at få endnu sværere ved at rekruttere læreruddannet personale til stillinger på skolerne: et problem som desværre stadigvæk er gældende i et forholdsvist stort omfang.