24. juni 2021
Er der nogle politikere, der har økonomisk interesse i at komme i gang med at byge motorveje, spørger Grethe Helin fra Smørum. Foto: Allan Nørregaard
Er der nogle politikere, der har økonomisk interesse i at komme i gang med at byge motorveje, spørger Grethe Helin fra Smørum. Foto: Allan Nørregaard
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Læserbrev: Økonomisk interesse i motorveje?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Læserbrev: Økonomisk interesse i motorveje?

"Når folk skal finde bolig, vægter god kollektiv transport højere end motorvej," skriver Grethe Helin fra Smørum

Debat Egedal - 08. juni 2021 kl. 08:52
Af Grethe Helin, Solbærvangen 61, 2765 Smørum

Når man læser, at nogle politikere fik økonomisk støtte i valgkampen fra forskellige firmaer, melder spørgsmålet sig: Er der nogen, der har økonomisk interesse i at komme i gang med at byge motorveje?

Mangler disse firmaer arbejde? Er der nogle politikere, der bliver "støttet" i deres iver efter motorveje?

Ifølge Ingeniøren 5-2-12 bør vi investere i hurtigere tog, flere afgange og en udbygget infrastruktur - naturligvis på el - hvis vi skal sikre en omstigning fra bil til kollektiv transport med tog, der kan køre op til 250 km/t på hovedstrækningerne og 160 km/t på de regionale strækninger. Jernbanen skal være Danmarks grønne puls.

Den kollektive transport skal køre bedre, med hyppigere og hurtigere forbindelser.

Desværre er det danske jernbanenet hæmmet af at være bygget for mere end 100 år siden og ikke som vejnettet løbende udbygget.

Når folk skal finde bolig, vægter god kollektiv transport højere end motorvej. Især for unge uden børn og for seniorerne, Frederiksborg Amts Avis 28-4-21.

I Erhverv Nordsjælland (6-5-21) kan man læse, at hver 4. HK'er ønsker farvel til storrumskontorer. De ønsker at videreføre de gode erfaringer med hjemmearbejde. Ønsker 1 - 3 hjemmearbejdsdage om ugen. Storrumskontoret giver mere støj og flere afbrydelser.

Ingeniøren 16-4-21. Anlægsfasen skal tælles med i klimaregnskabet for ny infrastruktur (motorvejsregnskabet). Man kan ikke bygge et slot, hvorefter man kun regner med vedligehold.

I Frederiksborg Amts Avis 8-5-21 kan man læse, at K vil gøre motorvej grøn. Man gribes af den tanke, at Konservative vist er farveblinde.

Det er misvisende at vurdere klimaregnskabet for store infrastrukturprojekter uden at medtage den carbondioxid, som udledes i anlægsfasen.

Afdelinger på sygehuse i hele landet er nu ramt af strejke, fordi to tredjedele af sygeplejerskerne stemte nej til det nye forslag til overenskomst. Forstår du deres løn-utilfredshed?