Debat
Egedal: I Lokalavisens interview den 26. marts med Borgmester Karsten Søndergaard udtrykker borgmesteren bekymring for at færdiggørelsen af Frederikssunds-motorvejen kan blive negativt påvirket henset til, at regeringen kan komme til at mangle penge, så projektet bliver skubbet i baggrunden.
Det kan meget vel være, at borgmesteren har ret i det.
Men jeg ser dog gerne, at borgmesteren officielt antager en lidt mere offensiv holdning hertil og gerne i samarbejde med Bycirklens øvrige borgmestre forsøger at lægge fornyet pres på transportministeren.
Regeringens initiativer til at afbøde erhvervslivets økonomiske krise afledt af coronakrisen viser at de p.t. er meget modtagelige for forslag, der kan bidrage hertil, hvilket vel også er bevidnet af afskaffelsen af det kommunale anlægsloft.
Den gavnlige effekt, i relation til at hjælpe dansk erhvervsliv, af et statsligt anlægsprojekt som motorvej adskiller sige vel næppe fra et kommunalt anlægsprojekt, så argumentet synes næsten indlysende og bør bruges. De øvrige samfundsgavnlige argumenter er velkendte så som afhjælpe trængslen, reducere uproduktive timer på landevejen, formentlig mindre CO2 belastning qua færre timer på landevejen, understøtte erhvervslivets effektivitet og overlevelsesevne m.m.
Så mit budskab er egentlig - i arbejdstøjet igen - brug det offensivt, og Frederikssundsvejen, der er besluttet og har været planlagt i 35 år, bør vel umiddelbart kunne igangsættes og få hurtig effekt nu mens behovet er størst.
Kommentarer
Vi ønsker en åben og livlig debat på sn.dk, og opfordrer alle til at kommentere, udveksle viden og stille spørgsmål. Debatten skal foregå i en ordentlig og respektfuld tone. Redaktionen fjerner indlæg, der ikke lever op til SN.dks retningslinjer og gældende lovgivning. Se retningslinjerne her