27. februar 2020
Computer debat1
Foto: Arkivfoto
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: DEBAT: Trusselsbreve fra det offentlige

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

DEBAT: Trusselsbreve fra det offentlige
Debat Albertslund Posten - 19. januar 2020 kl. 05:29
Af Ole Meisner, Vægtens Kvt. 5D
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Hofor (Hovedstadens Forsyningsselskab) har siden 2018 været i gang med at udskifte forbrugernes vandmålere. De skal nemlig være digitale.
Men udskiftningen er foregået så langsomt at blandt andre jeg stadig endnu kun er i besiddelse af den gamle vandmåler. Indtil videre er Hofor derfor ude af stand til - som tidligere - at fjernaflæse mit forbrug.
Derfor skal jeg, og velsagtens adskillige andre, selv forestå aflæsningen. Hofors kundeservice har for en sikkerheds skyld oplyst at hvis min aflæsning ikke er nået frem til en bestemt dato (31.01.20), koster det et rykkergebyr på kr. 81,25 plus et tillæg på kr. 337,50 når selskabet selv skal aflæse måleren.
Mere end 400 kroner for en måleraflæsning!
Nå, men hvorfor skulle det nu være et problem? Jo, mit måleapparatur er installeret i husets entre og er afskærmet sådan at det befinder sig i bælgravende mørke. Jeg griber fluks læsebrillerne plus en lommelygte og videregiver min aflæsning til damen i Kunderservice.
Men hun siger at der må være noget galt. Tallene viser ikke forbruget af vand, men af fjernvarme. Om jeg ikke kan se en lille rød knap til venstre for displayet og trykke på den? Så skulle tallene for vandforbruget komme til syne. Desuden ville det være fint hvis jeg lige kunne tage et billede af tallene med min mobiltelefon og sende det pr. mail. Dér kom jeg på arbejde. For jeg er også nødt til at finde en lup, så jeg kan læse tallene og fotografere dem.
Det viser sig helt umuligt at håndtere både mobiltelefon, lup, læsebriller og lommelygte med blot to hænder. Sveddryppende meddeler jeg damen i Kundeservice at jeg desværre må give op, men hun kan ikke høre mig længere, åbenbart pga. telefonens begrænsede rækkevidde i den lille entre.
Men jeg når akkurat at høre den flinke dame fortælle at hun vil sende en regning til mig som er baseret på et beregnet forbrug, ikke det faktiske - og lige dér forsvandt telefonforbindelsen helt.
En genial, omend foreløbig, løsning. Som et stort offentligt foretagende nok selv burde have fundet på, inden det begyndte at genere sine kunder med påbud om særlige arbejdsopgaver og med trusselsbreve om tårnhøje gebyrer.


KONTAKT OS