13. december 2017
Bid for bid gør islam indhug i vores levevis og sædvaner. Vores flag opfattes som »nationalistisk og chauvinistisk«, ord og begreber er pludselig racistiske - og hvad værre er, så står kommunen - utilsigtet - bag halalslagtet mad til børn og ældre, skriver Brian Mørch.      Foto: Peter Andersen
gallery icon

Se billedserie

Bid for bid gør islam indhug i vores levevis og sædvaner. Vores flag opfattes som »nationalistisk og chauvinistisk«, ord og begreber er pludselig racistiske - og hvad værre er, så står kommunen - utilsigtet - bag halalslagtet mad til børn og ældre, skriver Brian Mørch. Foto: Peter Andersen
Foto: Peter Andersen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Vi er blevet gidsler for islam på march

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Vi er blevet gidsler for islam på march
Debat - 04. september 2017 kl. 14:16
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Af Brian Mørch

Bid for bid gør islam indhug i vores levevis og sædvaner. Vores flag opfattes som »nationalistisk og chauvinistisk«, ord og begreber er pludselig racistiske - og hvad værre er, så står kommunen - utilsigtet - bag halalslagtet mad til børn og ældre.

Jeg vil gerne begynde med at slå fast, at jeg ikke kunne finde på at blande mig i, hvad andre mennesker spiser. Og jeg ved godt, at der er en stor gruppe mennesker her i landet, der efterspørger halalslagtet mad, og det er helt i orden med mig. Men jeg synes ikke, det er i orden, at disse menneskers spisevaner påduttes andre end dem selv. Men det sker.

Gad vide, hvordan det egentlig står til i min egen kommune, Solrød? Jeg kontaktede forvaltningen for at blive klogere, og lad mig straks understrege, at jeg blev mødt med venlighed og imødekommenhed. Selvfølgelig har rådhusets medarbejdere ikke styr på ugemenuerne i institutionerne, men jeg fik en leverandørliste.

Jeg kontaktede en mindre leverandør med virksomhed i Solrød, og han fortalte frustreret, at han faktisk ikke havde noget valg. Alle kyllinger er halalslagtede. Han kan ikke skaffe frosne kyllinger, der ikke er halal.

Misforstå mig endelig ikke, for jeg skal ikke gøre mig klog på slagtemetoder, og i Danmark er der love og regler på området. Men hvad med oksekød, der kommer langvejs fra? Min hovebekymring er ikke slagtemetoderne. Jeg er mere optaget af, at det ikke kan være rimeligt, at danske skatteydere skal betale muslimsk kirkeskat eller rettere sagt religiøs eller ideologisk skat.

Halalslagtning
Et slagteri, hvor der halalslagtes - oftest fordi en væsentlig procentdel af produktionen eksporteres til muslimske lande, betaler Islamisk Kulturcenter for et certifikat, der dokumenterer, at de islamiske love er opfyldt til punkt og prikke. Certifikatpengene akkumuleres i en fond i Saudi-Arabien og bruges til at udbrede et venligt syn på islam.

For år tilbage kom det frem, at alle patienter, der er indlagt på Hvidovre Hospital, får serveret halalmad. Hvordan står det egentlig til på Køge Sygehus?

Islam fylder mere og mere. Ud over halalslagtninger kan man meget let få øje på flere og flere tilslørede kvinder i vores byer, flere no-go zoner, flere uheldige kulturmøder og selvfølgelig flere terrorangreb. I skrivende stund i Spanien og Finland.

Gad Saad, jøde født i Libanon, der som skoledreng under borgerkrigen måtte flygte for ikke at blive slagtet, endte i Canada, hvor han i dag er professor i adfærdspsykologi. Han siger, at uanset, hvor slem terroren er, så bliver det ikke den, der ødelæggere de vestlige samfund. Han arbejder på en bog med arbejdstitlen »Death of the West by a Thousand Cuts«, hvor han sammenligner et samfund med en levende organisme. En organisme kan godt overleve en alvorlig skade, men den kan ikke overleve tusind snit, for så forbløder den.

De 1000 snit er, udover de allerede nævnte, også danske politikere - både på lokalt og på nationalt plan. Man kan jo ikke sige sig fri for at spekulere over, hvorfor det er gået, som det er gået. Og man kan spekulere over, hvorfor hele det politiske spektrum, undtagen Dansk Folkeparti, har stået hinanden last og brast for at skaffe deres vælgere mindre frihed til at vælge, hvad de vil acceptere eller ikke acceptere.

Når man spørger dem direkte, får vi det svar, at de er magtesløse på grund af konventioner, deres forældre- eller bedsteforældregeneration fandt var en god idé, da situationen var en helt anden, og man ville beskytte helt andre mennesker. Men det er jo således, at konventioner ikke er mur- og nagelfaste, og de kan opsiges med et års varsel.

Nogen kan måske få den tanke, at jeg er imod indvandring og indvandrere. Det er slet ikke tilfældet. Hvis vi lukker os om os selv og ikke kan eller vil acceptere andre, så sander vi til. Man kan bare se til den muslimske verden for at se, hvor slemt det kan gå.

Jeg ser gerne fremmede mennesker i vores land, og jeg vil gerne lade mig inspirere af deres kogekunst, deres kunsthåndværk og af deres flid og tilpasning til et nyt himmelstrøg. Men jeg gider ikke se en gruppe komme hertil og dominere deres værtsnation. Og deres madtraditioner er ikke vores, og skal derfor ikke gøres til mainstream.

Brian Mørch (DF) byrådspolitiker i Solrød og folketingskandidat, Sjællands Storkreds.