15. oktober 2018
Billede
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Tunnel koster os ikke en eneste skattekrone

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Tunnel koster os ikke en eneste skattekrone

Femern-tunnelen kommer til at koste 52,6 mia. kr. Ikke en eneste af disse er skattekroner, for tunnelen bliver betalt af de kommende brugere og af EU

Debat - 14. september 2018 kl. 16:23
Af Michael Svane (DI), Freddy Blak (S) og Christian Wedell-Neergaard (K) hhv. formand og næstformand for Region Sjællands udvalg for Femern, Greater Copenhagen og internationalt samarbejde
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Så har vi taget hul på den første efterårsmåned. Personligt synes vi, efteråret er en dejlig årstid, men i år bliver det også en tid med forventningsfuld glæde. Glæde og forventning til, at Tyskland kommer med den endelige myndighedsgodkendelse af Femern- tunnelen, for når den foreligger, ja, så er vi i gang med at bygge verdens længste sænketunnel. Beslutningen om at bygge er taget for længst, både her i Danmark og på den tyske side. Femern-forbindelsen kommer - og den kommer ikke til at koste Danmark en krone!

Vi taler altid om Femern-tunnelen som en forbindelse, der binder Sjælland og Nordtyskland sammen. Men hvis vi hæver os lidt op i helikopteren, så er Femern et strategisk vigtigt brohoved for EU. Tunnelen gør det muligt at køre fra Skandinavien til Middelhavet betydeligt hurtigere end i dag. Femern-forbindelsen er en del af et forbedret transnationalt infrastruktur net, der binder Europa sammen på en helt ny måde.

Milliarder fra EUDerfor er Femern et prioritetsbyggeri for EU, som betaler for en del af den kommende forbindelse. Helt præcist betaler EU 5,9 mia. kr. af udgifterne. Tunnelen har et totalt anlægsbudget på 52,6 mia. kr. Det er mange penge, og nogle gange bliver vi spurgt, om det ikke er bedre at bruge de penge på f.eks. sundhed eller på en Kattegatbro. Og selvfølgelig kan man bruge et tilsvarende beløb på mange andre måder, men Danmark sparer ikke spor ved at undlade at bygge tunnelen mellem Lolland og Femern.

Det er nemlig ikke de danske skatteydere, der betaler. Femern-tunnelen bliver udelukkende finansieret af de kommende brugere og af EU. Brugerne er i høj grad udenlandske lastbiler og tog, der transporterer gods, og op mod 90 procent af godset forventes at køre direkte gennem Danmark op til Sverige. Ser vi på persontransporten, ja så viser alle prognoser, at to tredjedele af persontransporten vil være personer fra udlandet. Tunnelen finansieres altså i høj grad udefra.

I praksis yder staten et statsgaranteret lån, som brugerbetalingen afdrager. Præcis samme metode som Storebæltsbroen og Øresundsbroen finansieres efter. Tunnelen inklusiv opgraderinger af jernbanen mellem Ringsted og Rødby forventes tilbagebetalt efter 36 år.
Mange forskellige aktørerI Region Sjælland tager vi téten ved at samle mange forskellige aktører om at udnytte tunnelen, så vi får fremgang i produktion og beskæftigelse. Både i forbindelse med selve byggeriet og efterfølgende, når Tyskland meget mere direkte bliver vores naboer. Så den tunnel, der ikke kommer til at koste vores skatteborgere noget, kommer til at tiltrække virksomheder, skabe ekstra arbejdspladser og flere borgere på sigt.

Og vi som repræsentanter for Region Sjælland og DI står sammen om projektet og ikke mindst om at høste de mange muligheder, som Femern giver os alle.