28. marts 2020
Foto: Kenn Thomsen ¬ Kalundborg Gymnasium er næsten færdige med en stor ombygning af gymnasiet, der blandt andet har betydet nye fysiklokaler, nye klasseværelser, ny hovedindgang og kantine og mere. Eneste som endnu ikke er færdigt er administrationen. Den 18. januar er der åbent hus på gymnasiet hvor de nye lokaler vises frem for offentligheden.
Foto: Kenn Thomsen ¬ Kalundborg Gymnasium er næsten færdige med en stor ombygning af gymnasiet, der blandt andet har betydet nye fysiklokaler, nye klasseværelser, ny hovedindgang og kantine og mere. Eneste som endnu ikke er færdigt er administrationen. Den 18. januar er der åbent hus på gymnasiet hvor de nye lokaler vises frem for offentligheden.
Foto: Kenn Thomsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Styrk samarbejdet om uddannelse på Sjælland

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Styrk samarbejdet om uddannelse på Sjælland
Debat - 09. marts 2020 kl. 09:48
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Af Per B. Christensen, næstformand for ZBC og tidligere formand for Lærerkommissionen

Det er en kendt sag, at Region Sjælland har det laveste uddannelsesniveau i Danmark, og at regionen har vanskeligt ved at få de unge til at vende tilbage til regionen, når først de har fået en uddannelse. Jeg vil påstå, at det er regionens største problem. Et problem, der kalder på handling fra kommuner, uddannelsesinstitutioner og region.

En af udfordringerne er, at skoler og uddannelsesinstitutioner skal blive bedre til at lære af hinanden og til at samarbejde. Jeg ved godt, at uddannelsesinstitutionerne også ser hinanden som konkurrenter, men realiteten er, at der er nok uddannelsessøgende at tage af, for alt for mange af vores unge får ikke en kompetencegivende uddannelse i dag. Der er altså plads til, at såvel gymnasier, erhvervsskoler som videregående uddannelser i vores region kan få en større andel af de uddannelsessøgende.

Jeg har i de senere år brugt mange af mine vågne timer på at besøge skoler og uddannelsesinstitutioner på Sjælland. Besøgene har næsten alle ladet mig tilbage med et indtryk af, at de kan lære af hinanden, og at de skal være bedre til at samarbejde. Vi har så mange kompetente undervisere, ledere og uddannelser i vores region. Den viden, de har, skal de ikke holde for sig selv, men tværtimod give videre til andre. Og ja, også til nogen, der måske kunne være en konkurrent. Det er ikke nok selv at være god, man skal også spille andre gode!

Hvad der dur - og ikke dur
Kommunerne bør styrke mulighederne for, at deres lærere, pædagoger og ledere bliver efteruddannet og gå sammen med udbydere af efteruddannelse for at skabe et rum for målrettet og praksisnær kompetenceudvikling og for at dele viden om, hvad der dur og ikke dur i klasserummet. Her kan man hente inspiration f.eks. i Østjylland og i Nordjylland. Styrk også gerne samarbejdet med den lokale professionsskole om, hvordan der skabes en mere varieret skoledag, hvordan vi får løftet de svageste elever og om en faglig kompetenceudvikling af lærerne. Og endelig: Skab en videndelingskultur på leder- og medarbejderniveau.

Ungdomsuddannelserne bør styrke samarbejdet om vejledning og udbud af uddannelser. I vores region har vi, som tidligere nævnt, det luksusproblem, at vi på samme tid skal have flere unge i erhvervsuddannelserne og i de gymnasiale uddannelser. Uddannelsesinstitutionerne bør gå sammen og drøfte udbud af forskellige erhvervsuddannelser og studieretninger, så man ikke generer hinandens uddannelsesprofil i et lokalområde, men bidrager med reelle nye uddannelser.

For at få flere unge til at gennemføre en kompetencegivende ungdomsuddannelse bør der også være en tæt og indholdsmæssig kobling mellem den nye FGU (Forberedende Grunduddannelse) og de øvrige ungdomsuddannelser.

De videregående uddannelser skal have blikket stift rettet mod de behov for kompetencer, virksomheder og offentlige institutioner har i Region Sjælland. Og virksomhederne skal være bedre til at se de videregående uddannelser som en samarbejdspartner. De bør også samarbejde om, hvordan man samlet set styrker uddannelsesprofilen og øger studenteroptaget regionalt. De videregående uddannelser skal være i front, når det handler om innovation og ny viden, der kan udvikle de private virksomheder og den offentlige velfærd. På den måde styrkes den samlede viden i regionen.

Det er helt afgørende at skabe en ny samarbejds- og uddannelseskultur i regionen. Der er så meget potentiale. Vi skal lære noget mere af hinanden, lade os inspirere af andre regioner og vidensmiljøer og samarbejde. Det er ikke let, men det er helt nødvendigt.