5. juli 2020
I denne uge var det 100 år siden, Sønderjylland igen blev knyttet til Danmark. Efter 1920 fik Danmark den størrelse, som vores land har nu, og de grænser ligger fast. Nu skal vi flytte grænser ved at fokusere på de åndelige værdier, skriver Poul Joachim Stender. På billedet markerer sønderjyderne Leif og Ingelise Mejlbro sammen med Ole Sørensen genforeningen. Det skete ved genforeningsstenen ved Taastrup Nykirke. 

Foto: Kenn Thomsen
gallery icon

Se billedserie

I denne uge var det 100 år siden, Sønderjylland igen blev knyttet til Danmark. Efter 1920 fik Danmark den størrelse, som vores land har nu, og de grænser ligger fast. Nu skal vi flytte grænser ved at fokusere på de åndelige værdier, skriver Poul Joachim Stender. På billedet markerer sønderjyderne Leif og Ingelise Mejlbro sammen med Ole Sørensen genforeningen. Det skete ved genforeningsstenen ved Taastrup Nykirke. Foto: Kenn Thomsen
Foto: Kenn Thomsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Statuerne minder os om historiens mørke sider

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Statuerne minder os om historiens mørke sider
Debat - 18. juni 2020 kl. 10:01
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Af Poul Joachim Stender, sognepræst Kirke Saaby og Kisserup Sogn

Black Lives Matter. Alle har fulgt med i de tragiske begivenheder i USA, hvor en politimands brutalitet førte til den sorte mand George Floyds død. Siden da har der været adskillige opstande over hele verden for at protestere mod racisme. Og ja! Racisme er forfærdelig, når den viser sit modbydelige ansigt. Det er vigtigt, at vi alle er parate til at protestere mod de grusomheder, som folk kan blive udsat for på grund af køn, race eller farve.

Men i en pandemitid er det hamrende uansvarligt med de gigantiske demonstrationer, vi har set i USA og Danmark, hvor tusindvis af demonstranter har stået presset tæt samlet og råbt og skreget deres vrede ud. I folkekirken sidder vi med to meters afstand fra hinanden og protesterer over ondskaben i os selv og den ondskab, vi ser i verden. Og når vi holder to meters afstand under vores protester, skyldes det, at vi vil beskytte andre og os selv mod at blive syge af corona og samtidig sørge for, at vort samfund kan fungere.

Black Lives Matter. Afgjort. Men »old lives matter« også. Og sick lives. Vi har pligt til, selv hvor indigneret vi kan blive over racisme, at beskytte de gamle og de syge og vort land mod corona, og det gør vi ikke i de massedemonstrationer, der har fundet sted. Og man tænker: Hvorfor er det udelukkende racisme, der sætter følelserne så voldsomt i kog? Christian lives matter bestemt også. Det er horribelt, at kristne over hele verden bliver forfulgt, kværket som Georg Floyd, slået ihjel, fængslet, sat i bås. Men hvor er protesterne?

Undertrykkelse og slaveri
Nu skal gadenavne skiftes ud, hvis personen på skiltet har haft noget med undertrykkelse og slaveri at gøre. Statuer skal kastes i floder, hvis vedkommende for århundreder siden har opført sig forkasteligt set med nutidens øjne. Væk med Holberg, Christoffer Columbus, rytterstatuen foran Christiansborg af Frederik den 7. Væk med Marienborg, der er bygget af en slavehandler. Det eneste, der må udstilles, er godheden, retfærdigheden, den politiske korrekthed.

Det er ikke kun en syg fortrængning af vores histories dårlige sider og manglende evne til at forstå fortiden set i en sammenhæng. Det er også en fortrængning af ondskaben. Intet er mere vigtigt, end at vi også udstiller det modbydelige. Koncentrationslejrene er her stadig som et minde om, hvor nedrige vi mennesker kan være. Skal de fjernes? Og burde der ikke sættes statuer op af Herodes den Store, så vi husker, hvor ond han var, da han lod alle drengebørn under to år dræbe for at få ram på Jesus? Det var verdens første, men desværre ikke sidste kristendomsforfølgelse. Netop ved at have statuer og vejskilte af personer, der ikke handlede korrekt med vores tids øjne, husker vi de mørke og brutale sider af os selv og vores historie.

I denne uge var det 100 år siden, at Sønderjylland igen blev knyttet til Danmark. Efter 1920 fik Danmark den størrelse, som vores land har nu, og de grænser ligger fast. Nu skal vi flytte grænser ved at fokusere på Danmarks åndelige værdier. Vi skal så at sige genforene os med Jesus Kristus, da sekulariseringen gennem mange år mere og mere har skubbet kristendommen ud af vores daglige liv.

Danmark til Himmeriget
Danmark til Ejderen lød det i 1800- tallet. I vort århundrede skal det lyde: Danmark til Himmeriget. Eller for at sige det med et slogan fra Black Lives Matter - Christianity Matters. Kristendommen har betydning. Men kristendommen er i krise i Danmark, og der kommer måske en dag, hurtigere end vi tror, hvor statuer af Grundtvig, Ansgar og Martin Luther og gadenavne som Ansgargade og Grundtvigs Allé bliver fjernet, eller hvor korset i Dannebrog bliver erstattet af en svane, fordi toneangivende danskere vil få den idé, at kristendommen var krænkende over for dem, der ikke delte den kristne overbevisning.

Har du ændret dine indkøbsvaner i forbindelse med coronakrisen?