4. juni 2020
Hans Andersen, Venstre.
Hans Andersen, Venstre.
Foto: Steen Brogaard
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Socialdemokratiets trafikale valgbluff

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Socialdemokratiets trafikale valgbluff
Debat - 15. maj 2020 kl. 06:15
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Trafik

Af Hans Andersen, MF (V) Valgt i Nordsjælland

Der er brug for investeringer i den trafikale infrastruktur. Det er nødvendigt for virksomhederne, pendlerne og økonomien. Selv Socialdemokratiet var enige i dette inden valget og istemte sig de blå partiers infrastrukturplan. Men sådan spiller klaveret desværre ikke længere.

I sidste uge satte jeg transportministeren i stævne til en forespørgselsdebat i Folketingssalen om den socialdemokratiske regerings nedprioritering af investeringer i infrastrukturen. Svaret fra ministeren var nedslående, da han fortsat afviser at indkalde til forhandlinger. Hans begrundelse bunder i håndteringen af den aktuelle coronakrise og prioritering af en klimahandlingsplan, inden man overhovedet kan påbegynde forhandlinger om infrastruktur.

Nu er der næsten gået et år, siden regeringen tiltrådte, og deres trafikale tiltag glimter ved deres fravær. Danskerne har længe nok holdt i kø, og det er på tide at smøge ærmerne op og komme i gang med arbejdet. I Nordsjælland har det længe været hverdag at holde i kilometerlange køer, som både øger risikoen for uheld, sammenbrud i planlægningen af familielivet, og virksomheder mister penge på spildtid.

En gennemsnitlig bilpendler i nordsjællandske kommuner som Gribskov, Halsnæs og Frederikssund tilbringer mere end svimlende 150 timer pr. år på at holde i kø. Det er hovedrystende. Tiden kunne være brugt på mange andre produktive ting. Og lige netop produktiviteten er især vigtig i denne tid med corona. Vi har et arbejdsmarked, der skriger på hjælp grundet de mange ledige og virksomheder, der er i krise. Nu skal vi i gang med de trafikale investeringer, som kan bidrage både til bedre mobilitet på vejene og til at holde hånden under vores virksomheder og arbejdspladser.

Kæmper fortsat
Jeg kæmper derfor fortsat indædt for 3. etape af Frederikssundmotorvejen helt til Frederikssund og en udvidelse af Hillerødmotorvejen helt til Hillerød. Eksempelvis viser en beregning fra Vejdirektoratet viser, at det samfundsmæssige økonomiske tab lyder på hele 650 mio. kr., hvis man udskyder motorvejen helt til Frederikssund til 2030.

Og Hillerødmotorvejen er den mest trafikerede statsvej, der ikke er en motorvej. Næste skridt er nu, at de blå partier presser ministeren med et beslutningsforslag, om at fremrykke investeringer i den trafikale infrastruktur og presser på for en overordnet plan for fremtidige trafikale investeringer. Der skal gøres noget nu - tålmodigheden er opbrugt i Nordsjælland, og vores fælles økonomi har brug for hjælp.

Alle personer over 18 år har nu muligheden for at bestille en test for coronavirus, selv om de ikke har symptomer. Er det noget du vil benytte dig af?