11. april 2021
Der er brug for mindst 700.000 ladestandere i 2030 for at dække behovet. Vi har travlt, hvis vi skal nå det. Og det skal vi, for vi når ikke målet om en mio. elbiler i 2030, hvis der ikke er sikkerhed for nem og let tilgængelig opladning, skriver Lars Aagaard.                                    Foto: Kim Larsen
gallery icon

Se billedserie

Der er brug for mindst 700.000 ladestandere i 2030 for at dække behovet. Vi har travlt, hvis vi skal nå det. Og det skal vi, for vi når ikke målet om en mio. elbiler i 2030, hvis der ikke er sikkerhed for nem og let tilgængelig opladning, skriver Lars Aagaard. Foto: Kim Larsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Ryd stenene af vejen for de grønne biler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ryd stenene af vejen for de grønne biler
Debat - 09. marts 2021 kl. 06:52

Af Lars Aagaard, administrerende direktør i Dansk Energi

Elbilerne er over os - heldigvis! Uden markant flere grønne biler på vejene når vi ikke målet om at reducere udledningen med 70 procent i 2030. Salget af elbiler slog rekord i 2020: Hver sjette, der sidste år rullede ud fra forhandleren i en ny bil, gjorde det med mulighed for at køre på strøm. Nogle som rene elbiler, nogle som plug-in-hybrider med mulighed for både at fylde tanken med sort benzin og diesel eller grøn strøm. I år forventer de store bilforhandlere, at næsten hver tredje solgte nye bil kan køre grønt.

Det er superpositivt, at forbrugerne har taget elbilerne til sig. Nu gælder det om at gøre livet som grøn bilejer til ikke bare det grønne, økonomisk attraktive, men også det behagelige førstevalg, og her spiller opladningsmulighederne en nøglerolle.

Kommissionen for grøn omstilling af personbiler - i daglig tale Eldrup-kommissionen - skal udpege de sten, der politisk skal ryddes af vejen for at gøre bilparken grøn.

I september 2020 fremlagde kommissionen sin første delrapport med bud på fremtidens bilbeskatning. Dengang var det i mine øjne helt afgørende, at der blev skabt ro og forudsigelighed om afgifterne, så forbrugerne kender omkostningerne i stedet for som hidtil kun at fastlægge dem for ét år ad gangen.

Politikerne indgik i december en transportaftale, der sætter en ambition på en mio. elbiler i 2030 og fastlægger afgiften frem til 2025. Det er alt sammen godt - rigtigt godt - men der er flere sten på vejen. Eldrups anden delrapport sætter fingeren på det ømme punkt.

Ikke hønen eller ægget
Her er ingen debat om hønen eller ægget. Ladestanderne kommer før elbilerne - hvis der ikke er vished for at kunne lade op, hvor og når det passer én, så vælger man ikke en elbil. Det nytter ikke, at folk må køre rundt og lede efter ladestandere, og at de mangler ved arbejdspladser, indkøbscentre osv. Opladningen skal være der, hvor folk og deres elbiler er.

Der er brug for mindst 700.000 ladestandere i 2030 for at dække behovet hos de mange grønne biler. Vi har travlt, hvis vi skal nå det. Og det skal vi, for vi når ikke målet om en mio. elbiler i 2030, hvis der ikke er sikkerhed for nem og let tilgængelig opladning.

De nervøse trækninger hos en elbilejer, der er ved at løbe tør for strøm, er ikke mindre end for den bilist, der spejder langt efter en tankstation. Tværtimod, for den uheldige bilist kan få hjælp med en dunk benzin eller diesel, og det kan elbilejeren ikke.

Med transportaftalen i december blev elafgiften på strøm til elbiler sænket, hvis man lader gennem en operatør. Kommissionen peger på, at den lavere afgift bør gælde alle - også dem, der har egen smart ladeboks hjemme i carporten. I Danmark har vi generelt billig grøn strøm og høje afgifter. Lavere afgifter på grøn energi er et helt oplagt politisk greb til at gøre elbilerne mere attraktive end benzin- og dieselbiler. Hvis vi så samtidigt kan gøre det på en måde, hvor vi kan måle og afregne den el, som ryger i batteriet efter, hvornår der er plads i elnettet og masser af grøn strøm fra møllerne tilrådighed, ja så er vi kommet langt. Og det er heldigvis muligt, hvis den ladeboksen i carporten er født intelligent.

Bag ladeboksen skal der være et elnet, som kan føre den grønne strøm fra vindmølle til carport. De danske elnet kan uden opgradering klare de første mange tusinde elbiler, men ikke den fulde leverance af den grønne strøm, som skal bruges til fremtidens bilpark.

Derfor er jeg glad for, at kommissionen klart konstaterer vigtigheden af, at dem, der driver og investerer i elnettet, får tilpasset den økonomiske ramme til at dække fremtidens behov. Også her gælder det, at udviklingen af elnettet skal være på forkant med forbruget. Der skal graves og lægges ledninger i jorden i tide, så vi stadig alle kan koge kartofler, varme huset op og lade elbilen uden strømafbrydelser.

Bundet til masten
Klimamålet er fastlagt i klimaloven, og politikerne har bundet sig til masten. Det er ikke muligt at fire lidt og give sig selv længere snor. Personbiltransporten skal bidrage til at mindske udledningen. Derfor skal stenene ryddes af vejen, så elektrificeringen af transporten kan virkeliggøres. Så alle danskere kan få den elbil, de drømmer om.

Regeringen overvejer mulighed for bilfrie søndage. Er det en god idé?