18. februar 2020
eeee
gallery icon

Se billedserie

eeee
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Råstofplan er ude af balance

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Råstofplan er ude af balance
Debat - 27. september 2019 kl. 11:49
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Af Bo Vesth (V), formand for Teknik- og miljøudvalget, Ib Sørensen (S), formand for Planudvalget og 1. viceborgmester og Karsten Søndergaard (V), borgmester

I Egedal vil vi gerne udvikling - og med til udvikling hører nybyggeri og ikke mindst en ny motorvej til Frederikssund. Det kræver byggematerialer. Vi er dog meget skeptiske over for de forslag, der er i regionens udkast til Råstofplan 2020.

I Egedal Kommune er der i det oprindelige forslag to graveområder - et nord for Søsum og et vest for Ledøje. Nu er der kommet et nyt område ind ved Vindekilde - et område, som tidligere er blevet foreslået, men taget ud af planen. Der er betydelige trafikale udfordringer med denne beliggenhed, hvilket regionen tidligere har vurderet. Derfor er vi uforstående over for, at Vindekilde igen er kommet ind som forslag til graveområde. Vi har en kraftig forventning om, at det tages ud af planen.

Egedal er en smuk og grøn kommune med særligt værdifulde og kulturhistoriske landskaber. Landskaberne og naturen er mange steder omfattet at beskyttelsesinteresser, som vi skal respektere.

Naturen i Egedal giver store oplevelsesmæssige værdier for kommunens borgere - og for borgere i hele hovedstadsområdet. I Led- øje landsby har vi unikke kulturhistoriske landskabsspor, og i Søsum har vi tunneldale i et landskab, der er udpeget som områder af national interesse. Det vil store huller efter grusgravning fuldstændigt ødelægge.

Ikke til at håndtere
Egedal er en kommune, som består af 17 selvstændige større og mindre bysamfund. Små landeveje skærer sig gennem det smukke landskab, og binder bysamfundene sammen. Og det er præcist det, de er til for.

De vil slet ikke kunne håndtere den tunge lastvognstrafik, der følger med grusgravning. Det vil både påvirke vejene, det omkringliggende landskab og dyreliv, og ikke mindst de borgere, som bor langs med vejene.

Det er ikke smukt at bo med en grusgrav som nabo - og det er ikke rart, at ens daglige trafikale forbindelser belastes af tung trafik. Vi er imidlertid også bekymrede for, hvad støvpartiklerne fra en grusgrav på længere sigt kan betyde for borgernes sundhed.

Vi sætter derfor stor pris på, at regionen er i gang med at undersøge, hvordan støv fra grusgrave påvirker helbredet. Indtil den undersøgelse er færdig, vil vi opfordre til, at der ikke udlægges graveområder tæt på boligområder.