20. september 2018
Skiskydning - i Ballerup. Uden ski
gallery icon

Se billedserie

Skiskydning - i Ballerup. Uden ski
Foto: JUST LARS
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Nye principper for mødet med offentlige myndigheder

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Nye principper for mødet med offentlige myndigheder
Debat - 08. august 2018 kl. 13:46
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Af Janus Tarp, Sorø, formand for UlykkesPatientForeningen, og Carl Holst, MF (V), socialordfører

Undersøgelser har gang på gang gennem de seneste år dokumenteret, at der eksisterer en tillidskløft mellem borgere og offentlige myndigheder. Særligt udtalt er det i de tilfælde, hvor borgere med handicap har brug for hjælp fra det offentlige. GAP-analysen, som Det Centrale Handicapråd stod bag i 2015, og en tilsvarende undersøgelse fra UlykkesPatientForeningen (UPF) illustrerer tydeligt problemet. F.eks. kontakter hvert andet af UPF's medlemmer en af foreningens socialrådgivere eller andre private aktører, inden de skal til møde med kommunen. De søger hjælp, fordi de ikke stoler på kommunen og den hjælp, de kan få der.

Tilsvarende kan man se, at der er problemer i sagsbehandlingen ude i kommunerne. I 2017 behandlede Ankestyrelsen 11.075 sager fra socialområdet. På landsplan blev 57 procent af sagerne stadfæstet af styrelsen, og 43 procent blev dermed ændret, hjemvist eller afvist. Når så store mindretal oplever problemer med sagsbehandlingen, er det alt andet lige et tegn på, at retssikkerheden ikke fungerer optimalt.

Nej til kommuneshopping
Tilsvarende kan vi se, at der er store kommunale variationer mellem sagsbehandlingstider og praksis ude i kommunerne. Meget kan forklares med det kommunale selvstyre, men det skal ikke være sådan, at en borger skal kommuneshoppe for at opnå det, som borgeren har krav på ifølge lovgivningen. Borgeren har ret til og krav på en individuel og faglig konkret vurdering af sin sag. Den skal ikke være styret af et postnummer.

Den manglende tillid til sagsbehandlingen har skabt en tillidskløft mellem borgere og kommuner; en tillidskløft, der har sit udspring i retssikkerhed. Hvis den manglende tillid skal genskabes, kræver det en mere nuanceret og dybdegående sagsbehandling og en Ankestyrelse med de tilstrækkelige ressourcer samt kompetencer.

Hvis vi fortsat skal kunne stole på, at det offentlige system træder til og gør folk i stand til at komme videre i livet, er det vigtigt, at de grundlæggende retssikkerhedsprincipper overholdes. Meget ligger allerede i lovgivningen, mens andet kræver kulturændringer, afbureaukratisering og nytænkning.