21. oktober 2019
Billede
gallery icon

Se billedserie

facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Nu skal vi have motorvej helt til Hillerød og Frederikssund

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Nu skal vi have motorvej helt til Hillerød og Frederikssund
Debat - 10. oktober 2018 kl. 19:13
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Af Kirsten Jensen (S), borgmester, Hillerød Kommune, Steffen Jensen (S), borgmester, Halsnæs Kommune, John Schmidt Andersen (V), borgmester, Frederikssund Kommune, Anders Gerner Frost (G), borgmester, Gribskov Kommune, Henrik Møller (S), fungerende borgmester Helsingør Kommune og Thomas Lykke Pedersen (S), borgmester, Fredensborg Kommune

arrow Læs også: Broafgift bekæmpes med klister

Vejdirektoratet offentliggjorde fornylig en dugfrisk VVM-undersøgelse, der redegør for perspektiverne i at udvide motortrafikvejen mellem Allerød og Hillerød til motorvej. En strækning, der allerede i dag er den mest trafikerede statsvej i Danmark, der ikke er motorvej.

VVM-undersøgelsens konklusioner er meget markante:

n Trafikmængden på Hillerødmotorvejens forlængelse er massiv og vil kun stige i de kommende år. Fra 38.000 køretøjer i døgnet i dag til 47.000 køretøjer i døgnet i 2025. Og hvis vejen er udbygget til motorvej i 2025, vil det være til glæde for endnu flere bilister. I så fald vil hele 59.000 køretøjer til den tid dagligt benytte strækningen.

De mange bilister vil ligeledes opleve en klart forbedret fremkommelighed. En færdiggørelse af Hillerødmotorvejen vil resultere i en tidsbesparelse på seks minutter hver vej, hver dag - alene på de 13,5 km fra Allerød til Hillerød, som motorvejsudvidelsen drejer sig om.

Hvad angår samfundsøkonomisk rentabilitet og pris taler VVM-undersøgelsen ligeledes sit tydelige sprog:

n En færdiggørelse af Hillerødmotorvejen har en rentabilitet på meget høje 12 procent, hvilket gør dette projekt til et af de absolut mest rentable kommende vejprojekter i Danmark. Og så er det billigt. Anlægssummen er på - i motorvejsinvesteringstermer - beskedne små 900 millioner kroner, inklusiv den nødvendige udbygning af vejen til »Nyt Hospital Nordsjælland«.

God investering
VVM-undersøgelsen underbygger vores oplevelse af, at Hillerødmotorvejens forlængelse på alle måder er en god investering. Det står samtidig lysende klart, at vi står i en situation, der kræver handling. Motortrafikvejen mellem Allerød og Hillerød er simpelthen ikke dimensioneret til at klare hverken den nuværende eller fremtidige trafikmængde.

Vores løbende dialog med store toneangivende virksomheder i Nordsjælland bekræfter dette billede.

Tag eksempelvis FOSS og Novo Nordisk, der tilsammen repræsenterer knap 3000 arbejdspladser i Hillerød. Disse virksomheder fortæller om medarbejdere, der spilder en masse tid på at holde i kø på Hillerødmotorvejens forlængelse, og om en mindsket lyst til at søge arbejde i Hillerød.

Hillerødmotorvejens forlængelse er imidlertid ikke det eneste meget rentable motorvejsprojekt i Nordsjælland, der trænger til færdiggørelse. Frederikssundsmotorvejens tredje etape fra Tværvej til Frederikssund er endnu ikke etableret. Der kører 23.000 køretøjer på strækningen i døgnet. Dette tal forventes at stige til 32.000 i 2030. Det er ligeså mange biler, som der dagligt kører over Storebæltsbroen!

Hertil kommer, at Kronprinsesse Marys Bro over Roskilde Fjord står færdig i 2019 med et firesporet vejanlæg, der ender i en tyndbenet landevej ved Frederikssund - netop fordi Frederikssundmotorvejen ikke er bygget færdig.

Erhvervslivet i Frederikssund har investeret massivt gennem de seneste fem år, i en klar forventning om Frederikssundmotorvejens færdiggørelse.

Virksomheder som Haldor Topsøe, CO-RO, Mountain Top Industries, Topsil Global Wafers, Umicore, Roth North Europe, Procon Amphenol og Brenntag Biosector, er alle i gang med udvidelse af produktionsfaciliteterne i Frederikssund. Der er tale om investeringer i milliardklassen resulterende i et stort antal nye arbejdspladser og markant vækst. Fællesnævneren for disse og fremtidige udvidelser er krystalklar: Vi skal have færdiggjort Frederikssundmotorvejen - og det kan ikke gå stærkt nok!

Et ønske, som det burde være til at imødekomme. Der har været anlægslov på denne strækning siden 2009. I de seneste knap 10 år har Frederikssundmotorvejens tredje etape således været fuldt ud klar til anlæggelse.

Fra vores side skal der lyde en klar opfordring - lad os få en masterplan for fremtidige vejinvesteringer.

Den danske transportpolitik bør bygge på sammenhæng, helhed og langsigtet planlægning. Dette fokus bør kombineres med et skarpt blik for, hvor vi som samfund opnår det bedst mulige afkast af vore infrastrukturinvesteringer.

Noget af det mest rentable
Færdiggørelsen af motorvejene til Hillerød og Frederikssund hører til nogle af de mest rentable infrastrukturinvesteringer i Danmark, og det er i vores optik fuldstændig åbenlyst, at sådanne projekter bør færdiggøres, før fokus rettes mod helt nye vejprojekter. Til glæde for Hillerød og Frederikssund, ja, men så sandelig også til glæde for borgere og erhvervsliv i hele det Storkøbenhavnske område, der er afhængige af velfungerende transportkorridorer nord for Hovedstaden.

Vi ser på den baggrund frem til, at et bredt flertal i Folketinget snarligt får løst ovennævnte udfordringer ved at afsætte et stort og prioriteret råderum til fremtidige vejinvesteringer. Vi er helt med på, at der på den korte bane, i Finansministeriets perspektiv, ligger nogle konkrete finansieringsbegrænsninger. Men det ændrer ikke på, at man sagtens, allerede i nær fremtid, kan træffe beslutning om prioritering og anlæggelse af motorvejsanlæg fra 2020/2021. Lad os se at komme i gang!

arrow Vejstykke til bro skal udvides
13. december 2018 kl. 05:33 Opdateret: kl. 10:12
arrow Borgere bakker op om bro trods afgift
05. december 2018 kl. 16:41 Opdateret: kl. 16:41
arrow Finanslov baner vej for motorvej
30. november 2018 kl. 17:37 Opdateret: kl. 19:02