14. maj 2021
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Miljøet er skubbet i baggrunden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Miljøet er skubbet i baggrunden
Debat - 13. april 2021 kl. 06:39

Trafikudspil

Af Peer Pedersen, Baggersvej 43, Frederiksværk

Socialdemokratiets nye infrastruktur udspil er endnu et bevis på, at paartiet har bevæget sig hen over midten i dansk politik. Her er miljøet og hensynet til de svageste skubbet helt i baggrunden.

Først og fremmest skal landet ikke plastres til med veje, vi godt kan undvære, hvis der blev foretaget en udbygning af jernbanenettet, der gør det muligt at flytte gods til langt de fleste jernbanestationer med tog.

Hurtige godstog, der kun standser ved de større byer kombineret med lokal godstog, der standser hyppigere i lighed med persontogene vil sikre, at færre og mindre lastbiler vil fylde op og forurene vore veje og omgivelser. De meget store lastbiler kører ofte til store omlastningscentraler, hvor alt gods skal omlæsses for at blive kørt ud til kunderne. Det kunne bedre og mere miljørigtigt foregå med tog, hvor det er mindre til gene for vejtrafikken, specielt med tanke på, at de store forurenende og pladskrævende lastbiler oftest kører tom den ene vej.

En udbygning af køreledningsnettet for tog på langt flere strækninger kombineret med kombilokomotiver, der kan lade og køre på både strøm fra køreledningen og på kortere strækninger på batteri har en miljø rigtig fremtid til gavn for hele verdens befolkning. Lokalbanerne i hele landet kan miljørigtigt omstilles til batteri -tog eller elektriske letbane- tog med strøm fra køreledning, der støjer og forurener mindre.

Færre motorveje og lavere hastighed er en både støj- og klimafordel for hele kloden, specielt i lokalområderne omkring de store veje. Bilerne, både med forbrændingsmotorer og el, vil køre længere og mere økonomisk med mindre forurening, hvis hastigheden nedsættes til f.eks. 90 km i timen uden mulighed for de mange overhalinger med for høj og ulovlig hastighed samt de mange trafikpropper, der opstår, når de overhalende bilister forsøger at komme tilbage i rækken af biler, der kører med den tilladte hastighed.

Store problemer
En udbygning af motorvejene i Nordsjælland vil betyde, at bilisterne vil komme ind mod København i større mængde på kortere tid. Denne mængde af biler vil i tæt bebyggede områder støje kraftigt, og København vil slet ikke kunne opsuge disse, hvorved der vil opstå køer på indfaldsvejene, der vil skabe store problemer for trafikken i selve København og nærmeste omegn.

En mere miljørigtig løsning vil være at lade bilerne parkere uden for byen på store parkeringspladser f.eks i Vinge, der er placeret i umiddelbar forlængelse af Kronprinsesse Marys Bro og landevejen imellem Frederikssund og København, hvorfra S-tog og busser skal sørge for den videre trafik.

Allerbedst og mest miljøfremmende og hurtigst vil det være at ændre de nuværende lokalbanenet til et elektrisk letbanenet, der kan forbinde f.eks. Vinge, Frederikssund, Slangerup og Ølsted med tilslutning til hele det øvrige lokalbane- net, som letbane, der samler alle forbindelser i Hillerød og Vinge, derfra med S-tog til København. S-toget bør forlænges fra Farum til Slangerup.

Selvom Danmark har skrottet vaccinerne fra AstraZeneca og Johnson & Johnson, arbejdes der på en model, så man frivilligt kan vælge dem. Kunne du finde på det?